نحوه مراقبت از زن باردار

می توان بارداری را به عنوان حساس ترین دوره ای دانست که هر زن ممکن است در طول زندگی آن را تجربه کند. در این دوران باید از زن مراقبت های ویژه ای به عمل آید این مراقبت ها توسط فرد باردار و اطرافیان او صورت خواهد گرفت. با توجه به اینکه دوران بارداری نقش بسزایی در روح و جسم زنان باردار و زندگی بعد از دوران حاملگی خواهد داشت باید در این دوران تمهیدات لازم اندیشیده شود.
امروزه در این دوره می توان با پیمودن کلاس های بارداری، بسیاری از اعمال و مراقبت ها را به نحو احسن انجام داد. در صورتی که به راهنمایی در دوران بارداری خود نیاز پیدا کردید، می توانید با کلینیک دکتر لیلا مقاره عابد بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان تماس گرفته و با دریافت نوبت راهنمایی های لازم را از ایشان دریافت کنید. 

چگونه از زن باردار مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از زن باردار می توانید اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • اولین اقدامی که بعد از مطلع شدن از بارداری باید انجام شود آگاهی داشتن از شرایط بارداری بودن است. اطلاع از حاملگی معمولا توسط تست های بارداری انجام خواهد شد. فرد بعد از اطلاع از باردار بودن باید سریعا به پزشک مراجعه کند. پزشک مربوطه برای زن باردار پرونده پزشکی تشکیل خواهد داد و با توجه به شرایط کنونی و سابقه پزشکی فرد باردار او را تحت کنترل خواهند داد.
  • آزمایش خون و ادرار از اولین اقداماتی است که برای یک زن باردار توسط پزشک تجویز خواهد شد. این آزمایش ها معمولا در طول دوران بارداری هر چند وقت یکبار تکرار خواهند داشت.
  • با استفاده از این آزمایش ها می توان باکتری های درون ادار، میزان پروتئین دفعی و ... را اندازه گیری کرد. آزمایش خون نیز باعث آگاهی از قند، چربی، هورمون و ... می باشد و پزشک با توجه به این آزمایش ها آن ها کنترل می کند.
  • معایناتی دیگر در کنار آزمایشات خون در طی دوران بارداری انجام خواهد گرفت. معاینات لگن در ابتدای بارداری برای بررسی شکل واندازه رحم اندازه گیری خواهد شد.
  • سونوگرافی برای وضعیت جنین در طول دروان بارداری برای چند بار در طول ماه های مختلف انجام خواهد شد.
  • زن باردار باید نسبت به تغذیه خود بسیار دقیق عمل کند. در این حالت مواد غذایی مصرف شده تحت نظر پزشک و با توجه به آزمایش های انجام شده توصیه خواهد شد. به طور مثال زنان بارداری که از بیماری دیابت رنج می برند باید با یک برنامه غذایی اصلاح شده دوردان بارداری خود را طی کنند.
  • در طول دوران بارداری هر نوع دارویی باید با مشاوره و تجویز پزشک مصرف گیرد. استفاده خودسرانه دارو می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد.
  • در طول دوران بارداری از انجام کار های سنگین اکیدا باید خودداری شود. بلند کردن اجسام و کارهای سنگین به خصوص در ماه های اولیه ممکن است باعث سقط جنین شود.
  • انجام ورزش در دوران بارداری تحت نظر ماما و پزشک معالج بلامانع است. ورزش های اصولی در دوران بارداری می توانند دردهای دوران بارداری را کاهش دهند و زایمان راحت تری را سبب شوند.
  • زنان باردار در دوران بارداری به دلیل تغییر در هورمون ها علاوه بر مشکلات جسمانی از لحاظ روحی نیز دارای حساسیت بالایی می باشند به همین دلیل لازم است که اطرافیان و خانواده فرد باردار در این دوران شرایط لازم روحی و روانی همراه با آرامش را ایجاد کنند.

مراقبت از زنان دردوران بارداری

مطالعه در دوران بارداری به مراقبت از زن باردار کمک خواهد کرد

حتی اگر فرزند اول خود را باردار نیستید باید در دوران بارداری به اندازه کافی مطالعه داشته باشید تا بهتر بتوانید در این دوران و پس از زایمان مواظب سلامت روحی و جسمی خود باشید. در صورتی که هنگام مطالعه سوالی برای شما مطرح شد حتما آن را با پزشک خود یا ماما در میان بگذارید. پیشنهاد میشود تاریخچه بیماری های خانوادگی خود و همسرتان را در آورده و آن را برای بررسی به پزشک خود ارجاع دهید. 

نوشتن دیدگاه