شروع علائم بارداری

تست بارداری را باید حداقل 21 روز بعد از آخرین رابطه جنسی بدون هیچگونه محافظتی انجام داد، برای تشخیص بارداری از آزمایش و سونوگرافی استفاده می کنند اما با توجه به یک سری علائم نیز می توان به بارداری پی برد، با توجه به تاریخ آخرین دوره پریودی می توان به بارداری شک کرد به صورتی که اولین روز آخرین سیکل پریودی را هفته اول بارداری می نامند حتی در صورتی که واقعا فرد باردار نباشد. تست های بارداری را می توان در خانه و از طریق اردار انجام داد، در این صورت بهتر است نمونه را از ادرار صبحگاهی گرفت، همچنین با مراجعه به آزمایشگاه و گرفتن آزمایش خون این تست انجام می شود.
شروع علائم بارداری با تاخیر در زمان قاعدگی و لکه بینی همراه است به خصوص برای زنانی که دوران پریودی منظمی دارند از مطمئن ترین و سریع ترین علامت ها می تواند باشد. این امر ممکن است برای تمام زنان آشکار نبوده و خیلی متوجه آن نباشند.

علائم شروع دوران بارداری

برخی از این علائم عبارتند از:

  • گرفتگی و لکه بینی: از هفته های اول بارداری یعنی 6-12 روز بعد از لقاح تخمک، لانه گزینی رخ می دهد، لانه گزینی در واقع یعنی تخم بارور شده و تبدیل به مجموعه ای از سلول ها می شود پس از این عمل تخمک به دیواره رحم می چسبد و سبب خونریزی های سبک می شود که این امر در فرد لکه بینی ایجاد می کند، این لکه بینی به صورت خون صورتی و یا قهوه ای است که می تواند از علائم بارداری باشد، همچنین گرفتگی و درد سبک، شبیه به درد پریودی که از 1-3 روز طول می کشد از علائم اولیه بارداری می باشد. باید به این نکته توجه کرد که این علائم در همه افراد یکسان نیست و حتی در برخی ترشحات سفید و شیری رنگ دیده می شود که این امر به دلیل ضخیم شدن دیواره رحم اتفاق می افتد که اغلب این ترشحات بعد از عمل لانه گزینی شروع می شوند.
  • افزایش دمای بدن: درجه حرارت بدن در شرایط خاصی مانند ورزش یا قرار گرفتن در هوای گرم بالا می رود اما در وضعیت عادی بالا رفتن درجه حرارت بدن زنان می تواند از علائم بارداری باشد.
  • بی خوابی: در برخی زنان بی خوابی از این علائم می باشد در این صورت باید از نوشیدن چای، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کرد زیرا خواب را سخت تر می کند، در هنگام بارداری بهتر است به پهلوی راست یا چپ خوابید زیرا امن ترین حالت می باشد. در تحقیقاتی که پزشکان انجام داده اند، اگر مادری تا 28 هفته رو به پشت بخوابد، می تواند خطر زایمان را دوبرابر کند زیرا انتقال خون و اکسیژن به نوزاد در این حالت سخت است و تنفس نوزاد با مشکل روبه رو می شود.
  • افزایش ضربان قلب: در بارداری قلب سریع تر خون را پمپاژ می کند در نتیجه بیشتر می زند به خصوص در هفته 8-10 که تپش قلب و آریتمی در زنان باردار بسیار رایج است.
  • از دیگر علائم بارداری می توان به تغییرات در سایز سینه، سوزن سوزن شدن، تغییر در رفتار و خلق و خو، تکرر ادرار، هموروئید و تهوع صبهگاهی و... اشاره نمود.

علائم شروع دوران بارداری

علائم صد در صدی بارداری و ریزترین علائم بارداری

از علائم صد در صدی بارداری می توان به خستگی مفرط، حالت تهوع، تغییر در اشتها و ... اشاره کرد. این علائم حداقل دو هفته پس از تخمک گذاری و لانه گزینی به وجود می آیند.

اکثر علائمی که در بالا به آن ها اشاره شد در دوران قاعدگی و بارداری وجود دارند. از ریزترین علائم بارداری می توان حساسیت به بو، خستگی و حالت تهوع را نام برد.

نوشتن دیدگاه