نازایی بدون علت چیست

طبق آمارهای گرفته شده تقریبا 20-30 درصد از زوج ها پس از باردار نشدن و مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مربوط به ناباروری متوجه بی علت بودن این نازایی می شوند. همانطور که می دانید هم زنان و هم مردان می توانند مشکلات ناباروری را داشته باشند و این نسبت به صورت مساوی است به گونه ای که یک سوم مشکلات از زنان، یک سوم از مردان و یک سوم مشکلات نازایی بدون علت می باشد، اما گاهی ممکن است عارضه ناباروری به دلیل مشکلات هر دو یعنی زن و مرد باشد. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره در مورد نازایی بدون علت به مطب دکتر لیلا مقاره عابد مراجعه نمایید.

تعریف نازایی بدون علت

امروزه با توجه به پیشرفت های علمی که صورت گرفته کمتر شاهد نازایی هستیم که با تشخیص و درمان می توان این مشکل را برطرف کرد، حتی در نازایی های بدون علت با ارزیابی و ذخیره تخمدان ها و انجام لاپراسکوپی می توان به رفع آن کمک کرد.
اگر زوجی دو سال رابطه جنسی منظم داشته باشند و از راه های جلوگیری بارداری استفاده نکنند و باردار نشوند را نازا یا نابارور می گویند، که پس از بارور نشدن باید به پزشک مراجعه کنند و با انجام آزمایش هایی از قبیل تحلیل مایع منی، ارزیابی تخمک گذاری و هیستروسالپنگوگرام علت نازایی را پیدا کنند، در صورتی که جواب آزمایش ها مشکلی نداشته باشد و نتایج آن نرمال باشد، متخصصین و پزشکان آن را نازایی بدون علت می نامند.

تعریف نازایی بدون علت

درمان نازایی بدون علت 

برای از بین بردن و درمان نازایی بدون علت راهکارهای بسیاری وجود دارد از جمله:

  • تغییر دادن سبک زندگی: با این کار می توان شانس بیشتری برای بهبود و درمان داشته باشید زیرا با تغییر سبک زندگی و ورزش به صورت مداوم، گرفتن رژیم های غذایی سالم، دوری کردن از استرس و محیط های استرس زا و ... می توان از بروز این مشکل جلوگیری و یا آن را درمان کند.
  • مصرف دارو: افزایش کیفیت و کمیت اسپرم ها می تواند بسیار کمک کننده باشد، حتی در صورت نداشتن هیچگونه مشکلی می توان از برخی داروها برای افزایش اسپرم استفاده کنید.
  • عمل های جراحی: گاهی با انجام عمل جراحی می توان انسداد اسپرم را معکوس و باروری را بازگرداند همچنین ترمیم واریکوسل ممکن است شانس بارداری را بیشتر کند و آن را بهبود بخشد.
  • بازیابی اسپرم: تکنیکی برای بازیابی اسپرم وجود دارد که با استفاده از آن می توان اسپرم های مشکل دار، کم یا غیر طبیعی را شناسایی می کند و آن ها را می تواند بازیابی کند.
  • تحریک تخمک گذاری: با مصرف داروهای باروری روند تخمک گذاری تنظیم شده و با استفاده از این داروها توسط تجویز پزشک می توان اقدامات پر اهمیتی انجام داد.
  • لقاح آزمایشگاهی: یکی از شایع ترین روش های درمان نازایی بدون دلیل، این روش می باشد که با تحریک و باسازی چندین تخم کار خود را انجام می دهد. این لقاح شامل لقاح تخمک با اسپرم در یک ظرف آزمایشگاه و کاشت جنین در رحم چند روز پس از لقاح است.
  • تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم: در این روش با تزریق مستقیم یک اسپرم سالم به یک تخمک بالغ می توان باروری را انجام داد.

در کل ناباروری بدون علت به ناتوانی زوجین در بارداری، طی رابطه جنسی بدون محافظت و در مدت معینی که بدون هیچ علتی رخ می دهد، گفته می شود.

نوشتن دیدگاه