علت بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن چیست

از جمله مشکلاتی که بانوان با آن رو به رو می شوند، بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن است. در این متن قصد داریم به صورت کامل در خصوص این مشکل، دلایل ایجاد کننده آن و راه های درمانش مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. ما را تا پایان متن همراهی کنید.
به کوچکترین لبه های خارجی واژن که دهانه ورودی کلیتوریس و واژن را احاطه کرده اند لابیا مینور می گویند. به صورت طبیعی لابیا مینور بانوان با یکدیگر متفاوت است. این اختلاف در شکل، اندازه و رنگ دیده می شود. با این حال برخی از خانم ها مشکل هایپروتروفی لابیا دارند. به این معنی که لبه های درونی واژن آن ها بزرگتر از حالت طبیعی است.
این بزرگی در واژن بسیاری از خانم ها و دختران جوان دیده می شود. بیرون زدگی لبه های مینور واژن مشکلات زیر را به همراه دارد:
• برجستگی واژن زیر لباس های تنگ و جذب پیدا می شود.
• اختلال در دفع ترشحات واژن که بر اثر بزرگ بودن لابیاها صورت می گیرد و عفونت های مکرر واژن را به دنبال خواهد داشت.
• درد و ناراحتی حین رابطه جنسی حس می شود.
• فشار و درد در واژن حین ورزش، پوشیدن شلوارهای تنگ، جین و نشستن روی دوچرخه احساس می شود.
تمامی این مشکلات به علت بزرگ بودن و بیرون زدگی لابیا منور صورت می گیرد. از دیگر مشکلاتی که چنین افرادی با آن مواجه می شوند آویزان بودن لابیاها در زمانی است که ایستاده اند. در نهایت ظاهر ناخوشایندی در واژن چنین افرادی دیده می شود.

بررسی عوامل بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن

بررسی عوامل بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن

دلایل بسیاری وجود دارد که منجر به این عارضه می شود. مهمترین و اصلی ترین این دلایل به شرح زیر هستند:
• دلایل ژنتیکی و مادرزادی
• تغییرات هورمونی و افزایش استروژن و سایر هورمون های زنانه در دوران بلوغ
البته این نکته را به یاد داشته باشید که چنین مشکلی در دوران بلوغ تمامی دختران نوجوان مشاهده نمی شود. از دیگر دلایل بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• برقراری رابطه جنسی در برخی از بانوان
• تغییرات هورمونی بعد از زایمان و در طول دوران بارداری
• کاهش ناگهانی و زیاد وزن بعد از دوران چاقی مفرط
• وجود اختلالات هورمونی
• بارداری و زایمان واژینال پشت سر هم و متعدد
• بالا رفتن سن
دلایل فوق علاوه بر این که منجر به بزرگ شدن و بیرون زدگی لبه های مینور واژن می شود، موجب نامتقارن شدن لبه های واژن نیز خواهند شد. به طوری که لابیای یک سمت واژن نسبت به سمت دیگر آن بسیار بزرگتر شود. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که تفاوت چند میلی متری لابیای واژن کاملا طبیعی است.

درمان بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن

درمان بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن

پزشکان و جراحان توصیه می کنند در صورتی که دچار بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن هستید، بهتر است که به عمل لابیا پلاستی با لیزر یا عمل هایی که منجر به کوچک شدن لابیا می شود، رو بیاورید. این عمل به دختران جوان زیر 18 سال به هیچ وجه توصیه نمی شود، چراکه لابیا تا پایان بلوغ و اوایل بزرگسالی رشد می کنند.
این عمل های جراحی به صورت سرپایی انجام می شوند و بسیار سبک هستند که در کلینیک های پزشک و متخصصان زنان و زایمان با بی حسی موضعی صورت می گیرند. در این عمل بافت اضافی لابیا مینور توسط تیغ یا لیزر برداشته می شود و قسمت های باقیمانده بخیه می خورند.

کلام آخر

لابیا بزرگ و بیرون زده در واژن بسیاری از زنان و حتی دختران نوجوان دیده می شود. دلایل بسیاری وجود دارد که منجر به این مشکل خواهند شد. بزرگی و بیرون زدگی لبه های مینور واژن ظاهر نامناسبی به اندام تناسلی بانوان می دهد که منجر به کاهش اعتماد به نفس و رضایت رابطه جنسی آن ها خواهد شد.
با این حال در کلینیک دکتر مقاره روش های درمانی بسیاری وجود دارد که به صورت سرپایی و با کمترین جراحت این مشکل را حل کرده و در نهایت ظاهری زیبا و متعادل برای واژن را به ارمغان می آورد.

نوشتن دیدگاه