علت بریده بریده شدن لبه های واژن

در بسیاری از مواقع خانم‌ ها از بریده بریده شدن لبه های واژن خود احساس درد و رنج زیادی می کنند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌ کند که بریدگی ها باعث ایجاد عفونت شوند. در واقع علت های زیادی وجود دارند که باعث بریده شدن لبه های واژن می شوند. در ادامه در مورد دلایل ایجاد پارگی لبه واژن بیشتر صحبت خواهیم کرد. زمانی که شما علائم خاصی را مشاهده کردید می ‌توانید در مورد این بریدگی ها تقریبا مطمئن شوید به عنوان مثال خونریزی های متعدد و لکه بینی به همراه درد خفیف ممکن است یکی از علائم بریده شدن لبه های واژن باشد همچنین هنگامی که شما واژن خود را معاینه می کنید ممکن است برش و یا شکاف های کوچکی را در لبه های واژن مشاهده نمایید. اگر هنگام قرار دادن تامپون و یا در هنگام انجام رابطه جنسی نیز درد شدیدی را تجربه کنید احتمال زیاد دچار این مشکل شده اید. حتی در بسیاری از مواقع هنگام دفع ادرار نیز این سوزش را تجربه خواهید کرد. در هر صورت اگر یکی از این علائم را دارید بهتر است که در درجه اول نسبت به تمیز نگه داشتن محل درد و استحمام روزانه اقدام نموده و سپس در صورت استمرار درد به پزشک معالج مراجعه کنید. دکتر لیلا مقاره عابد در زمینه درمان بیماری های زنان آماده ارائه خدمت به بانوان عزیز هستند.

 علت بریده بریده شدن لبه های واژن

دلایل ایجاد پارگی و بریدگی واژن

دلایل زیادی وجود دارند که باعث ایجاد پارگی و بریدگی در واژن می شوند. اگر شما به عنوان یک خانم تمامی این دلایل را بشناسید می توانید از بروز هرگونه پارگی در واژن خود جلوگیری نمایید. مسلما جلوگیری از بروز این عارضه بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا در هنگام بروز بریدگی ‌های واژن شخص بیمار درد زیادی را تحمل خواهد کرد و در صورت هرگونه اهمال کاری، امکان بروز عفونت نیز وجود خواهد داشت. برای اطلاع در مورد دلایل ایجاد پارگی و بریدگی واژن در ادامه با ما همراه باشید.

  • یکی از اصلی ترین دلایل بروز پارگی ها و بریدگی های واژن عفونت های مخمری هستند. هنگامی که دچار این عفونت ها شدید در اسرع زمان ممکن است نسبت به درمان آن اقدام نمایید چرا که عفونت های مخمری در صورت عدم درمان باعث بروز پارگی در واژن می شوند.
  • بسیاری از اسباب بازی های جنسی می توانند باعث بروز پارگی در واژن شوند بنابراین سعی کنید از قرار دادن یک جسم خارجی در واژن خود و کار با اسباب بازی های جنسی خودداری کنید.
  • در بسیاری از مواقع مصرف استروئیدها می تواند باعث پاره شدن دیواره های واژن شود. در صورتی که استروئید مصرف می کنید حتما مراقبت های لازم را داشته باشید تا دیواره های واژن شما دچار پارگی نشوند.
  • روش های اصلاح موهای زائد نیز می تواند یکی از دلایل بروز این عارضه باشد. بدین منظور به هنگام اصلاح با ژیلت و یا تیغ و سعی کنید موها را در جهت رشد آنها اصلاح نمایید و در صورت اپیلاسیون با موم نیز به هنگام کشیدن پارچه حتما دقت داشته باشید که هیچ آسیبی به بافت واژن وارد نشود.
  • خشک بودن واژن حین رابطه جنسی نیز یکی از عوامل اصلی پارگی واژن است. در واقع رابطه جنسی به خودی خود نباید درد داشته باشد بنابراین اگر شما نیز جزو افرادی هستید که هنگام رابطه جنسی با خشکی واژن مواجه می شوید حتما از داروهای مخصوص روان کننده استفاده کنید.
  • بروز برخی از بیماری‌ ها همچون اگزما و یا تبخال های تناسلی نیز می ‌توانند باعث بریدگی لبه های واژن شوند. علاوه بر آن برخی بیماری های التهابی پوست و یا برخی از روش های درمانی همچون پرتو درمانی نیز ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

دلایل ایجاد پارگی و بریدگی واژن

پاره شدن واژن

دلایل ایجاد زخم، پارگی یا بریدگی در واژن ممکن است بسیار متنوع باشند. برخی از این عوامل شامل:

  • روابط جنسی خشن: ارتباط جنسی خشن یا عدم استفاده از مواد لیزر می‌تواند منجر به پارگی واژن شود.
  • فرو کردن جسم خارجی به واژن: وارد کردن اشیاء ناهنجار به واژن، به خصوص اگر این اشیاء تیز یا بدون آبرسانی مناسب باشند، می‌تواند زخم‌ها یا پارگی‌ها ایجاد کند.
  • استفاده نادرست از تامپون: اگر تامپون به درستی وارد نشود یا خارج نشود، ممکن است باعث بریدگی یا زخم‌زدن واژن شود.
  • خشکی واژن: وجود خشکی در واژن می‌تواند بافت‌های واژن را حساس‌تر به آسیب‌های فیزیکی کند و باعث ایجاد زخم‌ها شود.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوره‌های مختلف زندگی، مانند بارداری، ماهیت و یائسگی می‌تواند به نازک شدن بافت واژن و افزایش احتمال زخم‌زدن منجر شود.
  • مصرف استروئید: مصرف مکمل‌های استروئیدی ممکن است باعث نازک شدن بافت‌های پوستی شود و احتمال زخم‌زدن را افزایش دهد.
  • از بین بردن موهای زائد: استفاده نادرست از تیغ، موم یا روش‌های دیگر برای از بین بردن موهای زائد ممکن است به آسیب دادن به پوست واژن و ایجاد زخم‌ها منجر شود.
  • عفونت‌های قارچی: برخی عفونت‌های قارچی می‌توانند بافت‌های واژن را ضعیف کرده و باعث ایجاد زخم‌ها شوند.

عوامل دیگری مانند تغییرات در تغذیه، تنش روانی یا عوامل محیطی نیز ممکن است تاثیرگذار باشند. بهتر است برای درمان سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پاره شدن واژن

درمان پارگی و بریدگی واژن

در صورتی که پارگی واژن دلایلی همچون رابطه جنسی خشن و یا استفاده از جسم خارجی و یا خشک بودن واژن حین رابطه جنسی داشته باشد؛ می‌ توان به وسیله خود درمانی این عارضه را از بین برد اما اگر این بریدگی ها به دلیل وجود عفونت و یا عوامل دیگر باشند نیاز به بررسی‌ های بیشتر پزشکی خواهید داشت.

  • خود درمانی پارگی واژن: برای درمان این عارضه شما می بایست واژن خود را کاملا تمیز و خشک نگه دارید و روزانه نسبت به استحمام با مواد شوینده ملایم اقدام کنید. سعی کنید تا درمان کامل از هر گونه رابطه جنسی پیشگیری کنید و ناحیه آسیب دیده را نیز به هیچ عنوان لمس نکنید. در دوران پریود نیز از تامپون استفاده نکنید همچنین از لباس زیر کاملا راحت و پنبه ای استفاده کنید و سعی کنید که روزانه به مدت ۱۵ دقیقه در وان آب گرم نیز بنشینید.
  • درمان پزشکی پارگی واژن: در برخی از مواقع پارگی واژن با استفاده از روش های خود درمانی بهبود پیدا نمی کند و شما نیاز به انجام آزمایش های تخصصی تر خواهید داشت. در این موقع پزشک داروهایی را در جهت تسکین درد و درمان عفونت برای شما تجویز خواهد کرد همچنین در صورت وجود عفونت مخمری نیز، کرم ‌های ضدقارچ به شما داده خواهد شد. کسانی که به دلیل وجود تبخال دچار پارگی واژن شده اند نیز با استفاده از داروهای ضد ویروس تحت درمان قرار خواهند گرفت. در موارد بسیار محدود که سطح پارگی گسترده باشد نیاز به انجام بخیه نیز وجود خواهد داشت.

علت زخم شدن لبه های واژن

زخم شدن لبه های واژن دلایل مختلفی دارند و نیاز به بررسی است. این دلایل عبارتند از:

  • بیماری‌های مقاربتی: بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی می‌توانند در صورت عدم درمان به ایجاد زخم در واژن منجر شوند. شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی که ممکن است زخم‌زدن واژن را ایجاد کنند شامل تبخال، سیفلیس و کلامیدیا هستند. در برخی موارد، این زخم‌ها ممکن است به دلیل عفونت HIV نیز شروع شوند.
  • عفونت‌های قارچی: عفونت‌های قارچی معمولا ناشی از تماس جنسی نیستند. این نوع عفونت‌ها می‌توانند منجر به زخم، خارش، سوزش و ترشحات واژن شوند.
  • ویروس‌ها: هر نوع ویروسی که باعث ایجاد زخم‌ها روی پوست می‌شود، ممکن است تاثیر خود را بر واژن نیز داشته باشد، به عنوان مثال ویروس‌های آبله مرغان و زونا می‌توانند زخم‌ها را در واژن و سایر قسمت‌های بدن ایجاد کنند.
  • واکنش‌های پوستی: پوست واژن نسبت به تحریک‌ها حساس است. محصولاتی که در سایر قسمت‌های بدن تحریک‌کننده نیستند، ممکن است واکنش‌های نامطلوبی در ناحیه تناسلی ایجاد کنند. اگر اخیرا از محصولات جدیدی در ناحیه تناسلی خود استفاده کرده‌اید، ممکن است این محصولات عامل زخم‌زدن واژن باشند.
  • تروما (ضربه): استفاده از زیادی نیرو یا فشار بر روی واژن می‌تواند باعث تحریک پوست و در نتیجه ایجاد زخم‌ها شود، همچنین نیش انگل‌هایی مانند شپش‌های تناسلی می‌توانند باعث خارش پوست واژن شده و در نهایت منجر به زخم‌زدن واژن شوند.
  • بیماری‌های خود ایمنی: برخی از بیماری‌های خود ایمنی می‌توانند به واکنش‌های پوستی منجر شوند. این واکنش‌ها همچنین ممکن است بر ناحیه تناسلی تأثیر بگذارند و زخم‌زدن واژن را ایجاد کنند.

علت زخم شدن لبه های واژن

علت قاچ خوردن واژن

علت قاچ خوردن و پارگی واژن بسیار زیاد است و نیاز به درمان سریع و فوری دارد، چرا که موجب عفوت به ناحیه تناسلی می شود. تجویز داروها برای درمان عفونت و مشکلات واژنی می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • تجویز کرم یا ژل آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت: در صورت وجود عفونت‌های باکتریایی یا عفونت‌های مخمری در واژن، معمولا به داروهای ضد باکتری و ضد قارچ به صورت کرم یا ژل آنتی‌بیوتیک روی پوست موضعی تجویز می‌شود.
  • تجویز داروهای ضد ویروس: اگر فرد تبخال دارد (یک عفونت ویروسی)، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی تجویز کند تا علائم تبخال کاهش یابد.
  • تجویز کرم استروژن: در صورتی که آتروفی واژنی (نازک شدن واژن به دلیل کمبود استروژن) وجود داشته باشد، پزشک ممکن است کرم یا ژل حاوی استروژن را به عنوان درمان معرفی کند تا بافت‌های واژن تقویت شود.
  • تجویز کرم استروئید: برای درمان التهاب‌های موضعی نظیر درماتیت، پسوریازیس و دیگر بیماری‌های پوستی، پزشک ممکن است کرم‌های حاوی استروئید تجویز کند تا التهاب را کاهش دهد.
  • تجویز داروی مسکن: در صورتی که شدت درد واژن به شدت افزایش یابد، پزشک ممکن است داروهای مسکن را تجویز کند تا درد را تسکین دهد.

توجه: تجویز داروها و محصولات برای درمان مشکلات واژنی باید توسط پزشک انجام شود، همچنین مصرف هر دارویی باید به دقت طبق دستورات پزشک صورت گیرد و همواره نکات ایمنی و عوارض جانبی ممکن باید مورد توجه باشند.

نوشتن دیدگاه