احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی

هیستروسکوپی در علم پزشکی یک نوع درمان برای ناباروری محسوب می شود و احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی را در زنان بالا می برد. در این روش درمانی با استفاده از ابزار مخصوص، مشکلاتی که در رحم وجود دارد را مورد بررسی قرار می دهند و اگر پزشک معالج لازم بداند درمان را همزمان شروع می کند. در این مطلب به مواردی چون تجویز و انجام این روش درمان و احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی خواهیم پرداخت.

چند وقت بعد از هیستروسکوپی باردار می شویم


همانطور که گفتیم هیستروسکوپی یک نوع روش برای تشخیص دادن و درمان ناباروری می باشد. پزشک معالج از طریق واژن ابزار مربوط به هیستروسکوپی را به درون رحم وارد می کند و از این طریق می تواند مشکلات مربوط به رحم یا لوله های رحمی را تشخیص دهد و اگر نیاز به درمان بود نسبت به آن اقدام می کند. در حقیقت از روش هیستروسکوپی برای درمان ناباروری و بالا بردن احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی استفاده می شود.
پزشک معالج با مشاهده و تشخیص مواردی که باعث ناباروری شده اند اقدام به نمونه برداری و یا خارج کردن توده هایی چون پولیپ و فیبروئید از داخل رحم می کند. البته مواردی که پزشک ابتدا اقدام به تشخیص آن ها می کند و سپس روش درمانی هیستروسکوپی را تجویز می کند به شرح زیر است:

  • بررسی کردن و باز نمودن انسداد لوله ‌های رحم.
  • بررسی کردن اندازه و شکل رحم.
  • بررسی کردن و آزمایش دلایل سقط ‌ها‌ی پشت سر هم.
  • بررسی کردن جای زخم یا بافت موجود در رحم که باعث ناباروری شده است.
  • بررسی کردن و خارج نمودن پولیپ کوچک و فیبروئید درون رحم‌.
  • بررسی کردن سرطان آندومتر.

بعد از انجام هیستروسکوپی تشخیصی، معمولا زمان نقاهت بین یک تا سه هفته است. این مدت بستگی به واکنش بدن شما به جراحی و همچنین میزان خونریزی و درد پس از عمل دارد. در مواردی که هیستروسکوپی درمانی انجام شده باشد، ممکن است زمان نقاهت به چند هفته یا حتی چند ماه افزایش یابد. این امر به نوع عمل جراحی و گستردگی درمان انجام شده بستگی دارد. بعد از هیستروسکوپی، پزشک بر اساس نوع و روش هیستروسکوپی و وضعیت بدن شما پس از عمل، توصیه‌هایی برای شما خواهد داشت. به طور کلی توصیه می‌شود چند هفته تا چند ماه برای ترمیم کامل رحم صبر کنید. این دوره نقاهت به شما این امکان را می‌دهد که بدن به طور کامل بهبود یابد و آماده بارداری یا انجام روش‌های لقاح مصنوعی شود. در طول این دوره، پزشک ممکن است معاینات دوره‌ای برای بررسی وضعیت شما انجام دهد. در صورتی که در این معاینات مشخص شود که رحم و بدن شما به وضعیت مناسبی رسیده‌اند، می‌توانید برای بارداری یا انجام روش‌های لقاح مصنوعی اقدام کنید.

رعایت توصیه‌های پزشک و پیگیری منظم وضعیت پس از هیستروسکوپی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این کار به بهبود سریع‌تر و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر فردی ممکن است واکنش متفاوتی به جراحی و دوره نقاهت داشته باشد، بنابراین بهتر است تمام سوالات و نگرانی‌های خود را با پزشک مطرح کنید تا بهترین راهنمایی را دریافت نمایید.

چند وقت بعد از هیستروسکوپی باردار می شویم

موارد قابل توجه قبل از بالا بردن احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی


زمانی که برای شما جهت بالا بردن احتمال بارداری، درمان هیستروسکوپی انجام دهند، برای بی حسی ممکن است به شما داروی آرام بخش بدهند یا این که از بی حسی موضعی استفاده شود یا در صورت لزوم بیهوشی کامل صورت می گیرد. اگر نیاز به بیهوشی کامل در بالا بردن احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی بود پزشک حتما با شما صحبت خواهد کرد و به شما اعلام می کند که قبل از آزمایش نباید چیزی بخورید و یا بنوشید.
اما مواردی هم هستند که شما باید قبل از آزمایش بالا بردن احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی در صورت وجود داشتن به پزشک مربوطه اعلام کنید تا درشرایط لازم تشخیص لغو آزمایش هیستروسکوپی را بدهد! این موارد شامل:

  • مصرف داروهای چون وارفارین و آسپیرین که رقیق‌کنندۀ خون هستند.
  • وجود مشکلات قلبی یا ریوی.
  • احتمال بارداری یا باردار بودن.
  • لیست داروهایی که مصرف می کنید و حساسیت های دارویی خاصی که دارید.
  • اعلام عفونت دهانۀ رحم، واژن یا لگن در شش ماه گذشته.

 موارد قابل توجه قبل از بالا بردن احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی


حتما هنگامی که می خواهید عمل هیستروسکوپی را انجام دهید، همراه داشته باشید تا بتواند تا منزل شما را همراهی کند.
حالا این سوال مطرح می شود که احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی چقدر است؟ باید گفت احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی با این عمل که در واقع جراحی کردن و برداشتن پولیپ می باشد، شانس بارداری را در زنانی که به هر دلیلی ناتوان در باروری هستند افزایش می دهد که درصد بسیار بالایی هم دارد. موارد غیر طبیعی که در حفره رحم وجود دارد مثل فیبروم رحم، پولیپ آندومتریال، چسبندگی های رحمی و سپتوم رحم باعث می شوند که ivf دچار اختلال شود. به همین دلیل با برداشته شدن این توده ها توسط این روش درمانی احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی را در زنان نابارور بالا برده می شود.مسئله ناباروری برای خانم ها و آقایان بسیار مهم تلقی می شود و یکی از موارد حیاتی برای آن ها می باشد که به سلامت دستگاه تناسلی مربوط می شود.
در واقع می توان تعریف ناباروری را این گونه بازگو کرد که اگر رابطه جنسی که برقرار می شود تا 2 سال محافظت نشود ولی بارداری صورت نگیرد یکی از زوجین یا هر دو دچار مشکل ناباروری هستند. بعضی نیز بر این باورند اگر زوجین شش دوره رابطه جنسی برقرار کنند و محافظت شده نباشد و در سن باروری قرار داشته باشند ولی بارداری صورت نگیرد به معنای ناباروری است.

نوشتن دیدگاه