واژینیسموس چیست؟

اگر تاکنون نام بیماری واژینیسموس به گوشتان نخورده است و دلتان می خواهد اطلاعات بیشتری دراین باره کسب کنید پیشنهاد می کنیم حتماً این نوشته ما را مطالعه کنید. ما در این مطلب خود تصمیم داریم درباره علت پیدایش این بیماری، علائم و نشانه و همچنین راه های درمان آن با شما عزیزان صحبت کنیم.
بسیاری از زنان در گروه سنی مختلف و بر اثر مقاربت های جنسی اختلالاتی را تجربه خواهند کرد که در اصطلاح به آن واژینیسموس گفته می شود. در واقع چنین اصطلاحی به یک مشکل جنسی در خانم ها اشاره دارد که بر اثر آن در زمان برقراری رابطه جنسی عضلات واژن به طور غیر ارادی منقبض و سفت می شوند. معمولاً این بیماری با درد و رنج بسیاری همراه است. به همین خاطر یک خانم زمانی که به بیماری واژینیسموس مبتلا می شود از برقراری رابطه جنسی، ترس و وحشت بسیاری را تجربه می کند. علم پزشکی به این اصطلاح واژینیسم نیز می گوید. همان گونه که می دانیم برقراری رابطه جنسی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی زناشویی است. چنانچه زوجین نتوانند از این رابطه احساس رضایت و مطلوبی کسب کنند به مرور زمان مشکلات عاطفی بسیاری میان آنان به وجود می آید. یکی از عواملی که موجبات پیدایش چنین مسائلی را میان زوجین به وجود می آورد اختلالات جنسی است. اینکه اختلالات و مشکلات جنسی تنها مربوط به آقایان نیست و زنان نیز ممکن است به نوعی آن ها را در زندگی خود تجربه کنند واقعیتی انکار ناپذیر است. یکی از شایع ترین مشکلات جنسی در زنان که با ترس از برقراری رابطه جنسی همراه است واژینیسموس نام دارد.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس چیست؟ علائم و نشانه های آن کدام است؟


واژینیسموس یا دخول دردناک همان انقباض یا اسپاسم عضلات واژن است که ممکن است برای هر خانمی در طول رابطه جنسی اتفاق بیفتد. این بیماری می تواند زنان را در گروه سنی مختلف مبتلا کند. در این حالت هر گونه دخولی به واژن ممکن است موجبات دردهای سخت، دردناک و غیر قابل کنترلی را برای فرد به وجود آورد. پزشکان متخصص، واژینیسموس را یک مشکل بالینی می نامند. اصلی ترین ماهیچه هایی که توسط این بیماری به شکل وسیعی درگیر می شوند ماهیچه های شرمگاهی دنبالچه ای یا همان pubococcygeus هستند. از آنجایی که این ماهیچه ها مسئولیت برقراری رابطه جنسی، دفع ادرار، ارگاسم و همچنین حرکات زایمان را به عهده دارند زمانی که با چنین اختلالی درگیر شوند در هنگام تماس با هرگونه جسم خارجی اعم از آلت مردانه، تامپون، سپکولوم معاینه انقباض و سفت می شود که در بسیاری مواقع هم باعث توقف موقتی تنفس فرد می شود.
واژینیسموس یا دخول دردناک همانند بسیاری بیماری ها و عارضه های دیگر با یک سری علائم و نشانه های خاص همراه است. ناگفته نماند که علائم این بیماری ممکن از در زنان مختلف به شیوه های گوناگونی بروز کنند. از جمله نشانه های اصلی آن سفت شدن و انقباض ماهیچه های واژن است. بسیاری از خانم های مبتلا به این عارضه، دردهای ناشی از آن را به مثابه پاره شدن لحظه ای پوست بدن توصیف می کنند.


علل پیدایش واژینیسموس چیست؟


پزشکان و متخصصین زنان علت دقیق و تعریف شده ای را برای پیدایش واژینیسموس شناسایی نکرده اند. اما این اختلال عموماً با ترس و اضطراب ناشی از برقراری رابطه جنسی همراه است. اما مشخص نشده است که کدام یک بر دیگری اولویت دارد. بسیاری پزشکان این بیماری را یک وضعیت روانی می دانند. اگرچه بسیاری عوامل و موقعیت های فیزیکی نیز می تواند در پیدایش آن دخیل باشند. وضعیت هایی که می توانند علل پیدایش واژینیسموس شوند عبارت اند از:

  • تنش
  • ترس از رابطه جنسی
  • عفونت های مجاری ادراری
  • داشتن احساساتی منفی نسبت به رابطه جنسی
  • ناآگاهی از آناتومی دستگاه تناسلی زن و عملکرد آن
  • ترس از بارداری
  • سابقه خشونت و سوء استفاده جنسی
  • سابقه بیماری یا جراحی

واژینیسموس چیست؟

درمان قطعی واژینیسموس


خبر خوب برای خانم هایی که به بیماری واژینیسموس مبتلا شده اند این است که این بیماری قابل درمان است. امروزه پیشرفت تکنولوژی و پیدایش متدهای جدید و مؤثر پزشکی موجب شد تا پزشکان نسبت به درمان این بیماری اقدامات بهینه ای انجام دهند. درمان ابتدا از تشخیص بیماری شروع می شود. پزشک مربوطه با سؤال کردن از شما و همچنین انجام تست پاپ اسمیر از ناحیه لگن، علل پیدایش بیماری را در ابتدا تشخیص داده سپس نسبت به رفع و درمان آن اقدام می کند. در حالت کلی درمان بیماری واژینیسموس از سوی پزشکان شامل مشاوره، آموزش و ورزش است.
یکی از شیوه های جدید و مؤثری که امروزه بسیار مورد توجه پزشکان و متخصصین زنان واقع شده است هیگز نام دارد. شیوه عمل کردن این گونه است که در ابتدا نسبت به گرم کردن و منقبض کردن همزمان ماهیچه های واژن اقدام کرده و باعث می شود تا این ناحیه کنترل اولیه خود را به دست آورد.

نوشتن دیدگاه