مراقبت های دوران بارداری هفته به هفته

بارداری اغلب 9 ماه به طول خواهد انجامید. این دوران را از اولین روز آخرین دوران قاعدگی حساب می کنند. به طور معمول برای بررسی وضعیت زن باردار در طول مدت 280 روز بارداری که به صورت نرمال به طول خواهد انجامید مراقب های خاصی اعمال می شود. دوران بارداری در علم پزشکی به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود. در هر کدام از این سه دوره اتفاقات خاصی برای جنین و مادر می افتد که نیازمند مراقبت های مخصوصی می باشند. اگر نمی دانید در هفته چندم بارداری به سر می برید حتما به پزشک مراجعه کنید. دکتر لیلا مقاره عابد متخصص زنان زايمان و نازایی می تواند شما را در این زمینه به بهترین نحو راهنمایی کند. 

مراقبت های بارداری در سه ماهه اول ( تا پایان هفته سیزدهم)

این دوره یکی از حیاتی ترین دوره های بارداری است. در این دوره قلب جنین تشکیل خواهد شد و می توان ضربان قلب جنین را توسط دستگاه شنید. برخی از آزمایش هایی که نقش مراقبتی دارند در این سه ماهه انجام می شوند. آزمایشات نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول انجام خواهند شد. در سیزده هفته اول بارداری به طور معمول ممکن است مواردی مانند کاهش اشتها، استفراغ، حساسیت های پوستی، خستگی و ... ظاهر شوند. این موارد باید حتما با پزشک معالج در میان گذاشته شوند.
این دوره دارای اهمیت خاصی در دوران بارداری است. لقاح انجام شده در هفته های اول و دوم در رحم به صورت بلاستوسیت جایگزین می شوند و در طی هفته های اولیه رشد خواهد کرد و جای خود را در رحم محکم خواهد کرد. احتمال سقط در سه ماهه اول یا سیزده هفته اول بسیار بالا می باشد به همین دلیل باید در این دوران مراقبت های بیشتری اعمال شود.

سه ماهه اول بارداری

مراقبت های بارداری در سه ماهه دوم( هفته 14 تا پایان هفته 27)

در این دوره برخی از آزمایش های مخصوص دوره بارداری انجام خواهند گرفت. مادر در سه ماهه دوم بارداری حرکات جنین را تشخیص خواهد داد. آزمایش آمینوسینتز نیز در این دوره انجام خواهد شد. کودک در هفته های 14 تا 27 با سرعت بیشتری رشد می کند. جنین در هفته پانزدهم حدود 60 گرم وزن خواهد داشت. برخی از اندام های جنین در این چند ماهه شروع به تشکیل شدن خواهد کرد. در این دوره سونوگرافی برای آگاهی از وضعیت جنین و تعیین جنسیت انجام خواهد شد. رشد کودک در پایان هفته های سه ماهه دوم به کندی صورت خواهد گرفت.

سه ماهه دوم بارداری

مراقبت های بارداری در سه ماهه سوم( هفته 28 تا آخر هفته 40)

در سه ماهه پایانی در هر هفته وضعیت بارداری حساس تر خواهد شد. رشد کامل و حجم جنین در هشت هفته پایانی حاملگی به بیشترین حد خود خواهد رسید. در این دوره اگر مادر دارای بیماری های زمینه ای باشد اثرات خود را نشان خواهد داد به همین دلیل لازم است که در این دوره حتما تحت نظر پزشک این دوران را طی کرد. در هفته های پایانی با انجام سونوگرافی می توان تاریخ دقیق برای سزارین و تاریخ تقریبی زایمان طبیعی را تعیین کرد. در این دوره به دلیل تغییرات زیاد هورمونی زن باردار ممکن است به لحاظ روحی تحت فشار باشد به همین دلیل حمایت عاطفی از او در اولویت قرار خواهد داشت. در این دوره همزمان با پزشک متخصص زنان می توان از دوره های روانشناسی برای پیمودن این دوره بهره برد.

سه ماهه سوم بارداری

نوشتن دیدگاه