علت ترک شکم

برخی از پزشکان معتقد هستند که علت این ترک ها در هر فرد متفاوت می باشد، ترک های روی شکم ابتدا قرمز رنگ بوده و پس از مدتی به رنگ پوست در می آیند و زمانی که همرنگ پوست می شوند دیگر درمانی برای آن ها وجود ندارد. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره در مورد راه های رفع ترک شکم با کلینیک دکتر لیلا مقاره عابد تماس حاصل نمایید.

دلایل ترک شکم

گاهی وجود این ترک ها روی شکم به دلیل رشد سریع و بزرگ شدن حجم شکم است که این افزایش حجم در بارداری، اضافه وزن و .. رخ می دهد. این ترک ها به این دلیل ایجاد می شوند که پوست، تحمل کشیدگی بیش از حد را ندارد در نتیجه پوست ترک بر می دارد. همچنین مصرف و عوارض برخی از داروها نیز می تواند موجب ترک روی شکم شود، این داروها شامل کورتن، بتامتازون و پمادهایی که حاوی کورتن هستند که به راحتی سبب ایجاد ترک در برخب نواحی بدن به خصوص شکم می شود. خارش بیش از حد شکم می تواند در شکم ترک ایجاد کند، به همین سبب ممکن است مصرف یک سری پمادها برای فرد تجویز شود. حساسیت و اگزما نیز می توانند سبب ساز ترک شکمی باشند.

دلایل ترک شکم

جلوگیری از ترک شکم در بارداری با طب سنتی

یکی از مشکلات رایج در زنان باردار ترک های پوستی به خصوص در ناحیه شکمی می باشد که به وجود آمدنشان دلایلی چون تغییرات هورمونی، کاهش چربی شکمی پس از زایمان، انعطاف کم پوست و ... را دارد. برای از بین بردن و جلوگیری کردن از این مشکل راه های زیادی وجود دارد. محصولات آرایشی بهداشتی بسیاری هر روزه تولید می شود که مناسب رفع ترک های پوستی می باشند، همچنین با عمل های جراحی نیز می توان ترک ها را از بین برد اما باید این نکته را مد نظر داشت که این ترک ها به سرعت و به طور کامل از بین نمی روند. زمانی که در بارداری اولین ترک را مشاهده کردید باید دست به کار شده و از بیشتر شدن این ترک ها جلوگیری کنید، حتی بهتر است قبل از مشاهده به پیشگیری پرداخت. یکی از شایع ترین کارها برای پیشگیری از ترک شکم، مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشک شدن پوست است، به طور کلی هرچه پوست مرطوب و نرم تری داشته باشید قابلیت انعطاف آن را بالا برده و از ترک خوردگی آن جلوگیری می کنید.

  • روغن درمانی: ماساژ دادن شکم به صورت منظم با روغن هایی مانند روغن زیتون، نارگیل و ... سبب نرم شدن پوست می شود و از ایجاد ترک جلوگیری می کند، همچنین ویتامین ای (E) یکی از مرطوب کننده های محبوب می باشد که به نرمی پوست کمک بسیاری می کند.
  • روغن زیتون: از پر طرفدارترین روغن هایی است که در هنگام بارداری برای جلوگیری و رفع ترک های شکمی از آن استفاده می شود، برای اینکار مقداری روغن زیتون را کف دستتان بریزید و ناحیه شکم، پهلو و دور ناف خود را دورانی و منظم ماساژ دهید، این فرآیند زمان بردار است اما می توان نتیجه آن را دید.
  • ماساژ با روغن های معطر: از موثرترین درمان های خانگی که با روغن هایی همچون اسطوخودوس، رز و ژرمانیوم انجام می شود.
  • سفیده تخم مرغ: یکی از منبع های غنی از پروتئین، سفیده تخم مرغ است که سبب جوانسازی پوست می شود و تاثیر خوبی را روی ترک های شکم دارد.
  • آب: سعی کنید روزانه 10- 12لیوان آب بنوشید با اینکار بدن هیدراته شده و مرطوب می ماند و این امر از مشکلات پوستی بسیاری جلوگیری می کند، همینطور بهتر است از نوشیدن قهوه و چای زیاد خود داری کنید.
  • روش های سنتی دیگری چون ژل آلوئه ورا، کره کاکائو، آب لیمو ترش، اسکراب شکر و آب سیب زمینی را می توان نام برد.
نوشتن دیدگاه