استریا چیست

به ترک های پوستی که در برخی از قسمت های بدن به وجود می آیند استریا می گویند، استریا شبیه به خط های راه راه هستند که به دو صورت مقدمانی و ثانویه روی پوست وجود دارند، ترک های پوستی که تازه به وجود آمده و رنگی بنفش مایل به صورتی دارند را استریا مقدماتی و خطوطی که سفید خاکستری هستند را ثانویه می گویند. به طور کلی استریا در زنان و مردان دیده می شود اما در خانم ها شایع تر است و بیشترین دلیل آن زایمان و بارداری است. اگر از استریا رنج می برید، با مراجعه به بهترین پزشک زنان و زایمان اصفهان، خانم دکتر لیلا مقاره عابد برای خلاصی از استریا قدمی مثبت بردارید. 

دلایل ایجاد استریا

استریا به دلایل گوناگونی چون تغییر وزن ناگهانی، کاهش تولید کلاژن در بدن، بارداری، ژنتیک و... ممکن است روی پوست ایجاد شود و دغدغه ای برای مبتلایان باشد زیرا ظاهر خوشایندی ندارد. این ترک ها بیشتر در ناحیه شکم، ران، بازو و باسن پدیدار می شوند، یعنی در نواحی که چربی زیادی در آن ها ذخیره شده، بیشتر مشاهده می شود، برای جلوگیری از استریا بهتر است از گرفتن رژیم های غیر اصولی خودداری کنید و از روغن های گیاهی برای مالش نقاطی که بیشتر در خطر استریا هستند، استفاده کنید. روش های بسیاری برای درمان استریا وجود دارد که انتخاب روش درمانی با توجه به تشخیص و نظر پزشک است، البته اگر ترک ها در مرحله مقدماتی بوده و خیلی کم هستند، می تواند با روش های سنتی و خانگی آن ها را از بین برد اما در صورت زیاد بودن آن بهتر است با مشورت دکتر یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

  • مزوتراپی
  • کربوکسی تراپی
  • لیزر
  • لیرز فوتونا
  • میکرودرم ابریژن و ...

در واقع استریا سبب ایجاد فرم اسکار روی پوست می شود که امکان کم شدن آن ها به مرور زمان وجود دارد اما باید این نکته را بدانید که استریا یا ترک پوستی به طور کامل از بین نمی رود. خوشبختانه استریا یا ترک های پوستی هیچگونه ارتباطی با سلامت درونی بدن ندارند اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، ظاهر ناخوشایند آن برای فرد مشکل ساز است، استریا دو صورت ظاهر می شود که در بالا آن ها را نام بردیم و متوجه شدید که مرحله اول و مقدماتی آن را راحت می توان از بین برد در نتیجه بهتر است به محض مشاهده استریا به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ایجاد استریا

خطوط استریا چیست

منظور از خطوط استریا همان خط های راه راهی است که در اثر کشیدن پوست به وجود آمده اند که اغلب این خطوط طولی می باشند، زمانی که به بافت کلاژن در لایه دوم پوست آسیب وارد شود این خط ها در سطح پوست ظاهر می شوند. 

نکته ای که در مورد ترک های پوستی صادق می باشد، نداشتن درمانی قطعی برای از بین بردن این ترک ها است در نتیجه باید دانست که تحت هیچ شرایطی استریا به صورت کامل از بین نمی رود. طبق تعاریفی که از استریا شد این ترک ها توسط عوامل هورمونی به وجود می آیند اما اگر سعی کنید پوستتان را نرم نگه دارید، می توانید تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کنید. نکته جالبی که در مورد استریا و جود دارد، شایع بودن آن در ایران است به گونه ای که در بین ایرانیان، بیشتر از کشورهای دیگر خطوط و ترک های پوستی دیده می شود.

نوشتن دیدگاه