نکات بعد از آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز تستی می باشد که قبل از تولد نوزادان انجام می شود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل شود، با کشیدن مایع رحم (آمنیوتیک) می توان بیماری های ژنتیکی یا کروموزومی جنین را بررسی کرد، طبق نظر متخصصین این تست بین هفته 16 تا 22 بارداری باید انجام شود و بیشتر در مواردی انجام می شود که مادر در معرض خطر بیماری های ژنتیکی می باشد. اگر نمی دانید که باید این آزمایش را بدهید یا خیر می توانید از مشاوره دکتر لیلا مقاره عابد، بهترین متخصص زنان و زایمان در این خصوص راهنمایی بگیرید. 

چه دلایلی برای تست آمنیوسنتز وجود دارد؟

دلایل اصلی که فرد را ملزم به انجام این آزمایش می کند شامل:

  1. بررسی عفونت های داخل رحم
  2. بررسی سلامت جنین
  3. بررسی رشد ریه های جنین در هنگام زایمان زودرس

مراحل انجام آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز اغلب 20 تا 30 دقیقه طول می کشد که قبل از آن باید حتما سونوگرافی و آناتومی جنین انجام شود، برای این کار باید بیمار روی تختی دراز کشید و با الکل یا محلول ید شکم را تا حد امکان تمیز کرد، سونوگرافی که قبل از تست انجام می شود برای بررسی فاصله مایع آمونیاک جنین و جفت است و 20 دقیقه به طول می انجامد سپس پزشک با سوزنی نازک و بلند از طریق دیواره شکم از رحم مایع آمونیاک را خارج می کند، این عمل بسیار سریع و طی 30 ثانیه انجام می شود و تقریبا دردی برای بیمار ندارد اما در برخی موارد بیمار ترجیح می دهد از بی حسی موضعی استفاده کند البته این کار توصیه نمی شود.
بهتر است قبل از انجام تست، مثانه برای حمایت از رحم پر باشد از این رو قبل از انجام باید به مقدار زیادی مایعات مصرف کرد و قبل از تست پزشک از بیمار می خواهد فرم رضایت نامه را امضاء کند.
در هنگام آزمایش باید توسط سونوگرافی محل دقیق نوزاد تعیین شود سپس با ژل مخصوص و استفاده از مبدل اولتراسوند موقعیت جنین مشخص شود و روی مانیتور قابل مشاهده باشد، پزشک پس از تمیز کردن شکم با ماده ضدعفونی و بدون بی حسی توسط سوزن نازک و تو خالی مایع آمنیوتیک را با سرنگ، از رحم بر می دارد.
بعد از انجام دادن آمنیوسنتز پزشک دوباره از سونوگرافی برای تعیین ضربان قلب جنین استفاده می کند، به طور کلی بعد از این تست ممکن است فرد دچار ناراحتی و گرفتگی در بخش لگن شود اما می تواند به فعالیت روزمره خود به طور عادی ادامه دهد، طبق نظر متخصصین زنان باید پس از انجام این تست یک تا دو روز از فعالیت های سنگین و ورزش خودداری شود.

مراحل تست آمنیوسنتز

چه نکاتی را باید بعد از آزمایش آمنیوسنتز رعایت کرد؟

بعد از این آزمایش بهتر است نکات زیر را رعایت کنید: 

  • 3 روز استراحت مطلق 
  • داشتن همراه در زمان استراحت
  • استفاده از آنتی بیوتیک (با تجویز پزشک)
  • استفاده از شیاف (با تجویز پزشک مربوطه)
  • استحمام پس از 4روز
  • خوردن غذای کم حجم و با ارزش غذایی بالا

عوارض بعد از آمنیوسنتز چه هستند؟ 

عوارضی که ممکن است پس از آزمایش آمنیوسنتز رخ دهند عبارتند از:

  • خطر سقط جنین که حدود 0.6% است و اگر قبل از هفته 15 انجام شود خطر بالاتر می رود.
  • گرفتگی در برخی از زنان پس از انجام آزمایش.
  • خونریزی واژینال به مقدار خیلی کم در برخی زنان.
  • یکی از عوارض نادر تست آمنیوسنتز عفونت رحمی است.
  • در صورتی که مادر هپاتیت سی یا اچ آی وی داشته باشد احتمال انتقال عفونت به نوزاد بیشتر می شود.
  • در برخی موارد خیلی نادر امکان دارد که پس از این آزمایش برخی از سلول های نوزاد وارد جریان خون مادر شود که این مسئله بسیار مهم بوده و در صورت مخلوط شدن با خون مادر، ممکن است بدن وی به این موضوع واکنش دهد.

در صورت مشاهده هر کدام از این عوارض فورا با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. 

نوشتن دیدگاه