علت درد زیر شکم بعد از آمنیوسنتز

آمنیوسنتز آزمایش غربالگری است که برای مطمئن شدن از سلامت ژنتیکی جنین آن را انجام می دهند، انجام این آزمایش خیلی زمان بر نیست و تنها در 30 دقیقه قابل انجام است و حتما باید بین 16 تا 22 هفتگی جنین صورت بگیرد این تست به این گونه می باشد که با استفاده از سوزن نازکی که تو خالی است از طریق شکم مقداری از مایع موجود در رحم را بیرون می کشند تا به وسیله آن ژنتیک جنین را تشخیص داده و مورد بررسی قرار دهند، درد آمنیوسنتز بسیار ناچیز است و چیزی در حد تزریق یک آمپول می باشد. این تست بدون بی حسی انجام می شود و پس از آن درد آنچنانی به همراه ندارد اما بهتر است نکات مراقبتی را در این مورد رعایت کنید و دو تا سه روز به خود استراحت مطلق بدهید، تست آمنیوسنتز در برخی مادران ممکن است خطرات و دردی به همراه داشته باشد. احتمال اینکه سوزن تست گیری به جنین برخورد کند تقریبا صفر درصد است و چون در هنگام اجرا پزشک با استفاده از سونوگرافی حاملگی، جنین را مشاهده می کند پس امکان این اتفاق به حداقل می رسد.

برای اطلاع از عوارض و خطرات آمنیوسنتز با بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان، خانم دکتر لیلا مقاره عابد تماس حاصل فرمایید. 

عوارض کلی تست آمنیوسنتز چیست؟ 

به طور کلی عوارض کلی که این تست می تواند داشته باشد شامل:

  • درد و پیچیدن شکم
  • لکه بینی کم
  • ریزش مایع اطراف جنین
  • انتقال عفونت به جنین
  • احتمال سقط که حدود نیم درصد است.

بهتر است بعد از آمنیوسنتز مادر تا 2-3 روز در خانه استراحت کند و یک فرد در این استراحت کنار مادر بماند تا مادر فقط در هنگام استفاده از دستشویی از رختخواب خارج شود، تا حد امکان از انواع مایعات استفاده کند و غذاهای سبک و مقوی میل شود تا به شکم و رحم فشاری وارد نشود.

چرا پس از آمنیوسنتز دچار درد شکمی می شوید؟ 

یکی از دلایلی که موجب این درد و فشار در قسمت شکم و لگن مادر می شود، یبوست است که با استفاده غذاهای نامناسب ممکن است به وجود بیاید. همچنین مادر تا سه روز نباید ورزش و فعالیت سنگین داشته باشد و از ارتباط جنسی تا سه روز خود داری کند.

درد شکم بعد از آمنیوسنتز
پس از این تست گرفتگی و درد به خصوص در ناحیه شکم تا چند ساعت امری بسیار طبیعی است، این حالت و درد که در مادر ایجاد می شود با استراحت رفع شده اما اگر این درد شدید باشد و مدت زمان آن طولانی شود حتما باید به پزشک معالج مراجعه بشود، درد در شکم پس از آمنیوسنتز نمی تواند خطرناک باشد و می توان با مصرف دارویی که پزشک تجویز می کند یا مصرف استامینوفن آن را تا حد زیادی تسکین داد، همچنین استفاده از شیاف های دیکلوفناک می تواند در برطرف کردن درد موثر باشد، البته باید توجه کرد که این درد نباید بسیار طولانی شود و در صورتی که بیشتر از چند روز ادامه یابد و درد شکمی درمان نشود باید به پزشک مراجعه نمود، این امر نمی تواند لزوما خطرناک باشد اما ممکن است نشانه های خطر نیز باشد.
به طور کلی دردهای خفیفی پس از این تست ممکن است برای مادر در ناحیه لگن و شکم به وجود بیاید که پس از چند ساعت برطرف می شوند و این امر کاملا طبیعی است.

نوشتن دیدگاه