آمنیوسنتز درد دارد؟

آمنیوسنتز یکی از آزمایش های مورد استفاده در دوران بارداری می باشد که مایع آمونیوتیکی که در اطراف جنین است را می گیرند و برای آزمایش های ژنتیکی از آن استفاده می کنند، اما از این آزمایش در مواردی که زایمان زودرس اتفاق می افتد برای بررسی شش های جنین که آیا آماده هستند یا خیر نیز استفاده می شود.

چه زمانی باید آزمایش آمنیوسنتز را انجام بدهیم؟ 

اگر می خواهید این آزمایش را برای تشخیص بیماری های ژنتیکی انجام دهید بهتر است آن را در هفته 16 و 22 بارداری انجام داد، برای این کار ابتدا باید شکم به وسیله مایع های ضدعفونی کننده پاک شود سپس با استفاده از راهبر دستگاه سونوگرافی سوزنی را از شکم به رحم وارد کرد و حدود 10-20 میلی لیتر از مایع داخل رحم را که آمونیوتیک است را بیرون کشید، اما توجه کنید در صورت بررسی شش ها باید این آزمایش را در اواخر سه ماهه سوم انجام داد.

آزمایش آمنیوسنتز چگونه عمل می کند؟ 

همانطور که می دانید بدن انسان ها از صدها هزار سلول تشکیل شده و هر کدام شامل مواد ژنتیکی هستند که از 23 جفت کروموزوم تشکیل شده اند، این ژن ها مسئول مشخصات ما هستند و نه تنها چگونگی ظاهر بلکه همه خصوصیات و عملکرد بدن افراد را نیز تشکیل می دهند. در واقع هر فرد در طول روز سلول های پوستی خود را از دست می دهد یعنی به گونه ای می توان پوسته پوسته شدن آن را مشاهده کرد در جنین نیز چنین اتفاقی می افتد و این پوسته ها به داخل مایع آمنیوتیک ریخته می شوند از این رو با نمونه برداری از این مایع می توان به ژنتیک جنین دست پیدا کرد، این آزمایش توسط متخصصین زنان و زایمان، متخصص پزشکی جنینی و رادیولوژیست قابل انجام است. شما می توانید در کلینیک دکتر لیلا مقاره عابد برای آزمایش آمنیوسنتز اقدام کنید. 

آمینوسنتز چگونه انجام میشود

آزمایش آمنیوسنتز چه مقدار طول می کشد؟ 

این آزمایش بسیار سریع انجام می شود برای انجام آن احتیاجی به بی حسی موضعی نیست، هنگامی که سوزن را از دیواره شکم به رحم وارد می کنند بیمار آن را احساس می کند اما در صورتی که آرام باشد و ماهیچه های شکمی خود را شل بگیرد درد خیلی کمی را احساس خواهد کرد، وقتی که توسط سرنگ مایع رحم را می کشند خانم ها احساس عجیب و غریبی را احساس خواهند کرد و پس از اتمام آزمایش در پایین شکم خود دردی شبیه به درد قاعدی احساس می کنند که به سرعت این درد ناپدید می شود اما در برخی موارد با مشورت با پزشک می توان از دارو برای تسکین درد استفاده کرد.
آزمایش آمنیوسنتز بسیار حساس است و چون به دیواره رحم و غشاء داخل آن وارد می شود می تواند خطری برای سقط جنین باشد که احتمال آن زیر یک درصد است، طبق گفته پزشکان پس از انجام این آزمایش فرد می تواند به بارداری خود ادامه دهد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است استراحت کرده و از انجام فعالیت های سخت و ورزش های سنگین برای چند روز خود داری کنند.
همانطور که در بالا گفته شد آمنیوسنتز درد زیادی ندارد اما اگر پس از انجام آن دچار گرفتگی شده یا خونریزی و ترشحات داشتید فورا باید به بیمارستان و پزشک مراجعه کنید هرچند احتمال این اتفاق بسیار نادر است اما باید تا حد امکان نسبت به انجام و مراقبت بعد از آن دقت کرد.

نوشتن دیدگاه