ایا عفونت باعث نازایی میشود

عفونت هایی که در زنان بروز می کند می تواند باعث نازایی شود. اغلب زنان در طول زندگی خود حداقل یک دوره دچار عفونت های واژینال و رحمی می شوند. این عفونت ها با ویژگی هایی هم چون بوی بد و ترشحات غیر طبیعی بروز خواهد کرد. برخی از این عفونت ها در صوت درمان نشدن با تشدید باعث ناباروری و نازایی خواهند شد. عفونت تنها دلیل ناباروری در زنان نیست اما یکی از دلایل شایع آن به شمار می رود. اگر بعد از چندین سال تلاش هنوز باردار نشده اید با مراجعه به دکتر لیلا مقاره عابد، متخصص زنان و زایمان و ناباروری و چکاپ کامل از دلیل مشکل خود آگاه بشوید.

عفونت هایی که ممکن است باعث نازایی  شود

برخی از عفونت هایی که در صورت درمان نشدن ممکن است موجب ناباروری شوند عبارتند از:

  • عفونت التهابی لگن: یکی از انواع عفونت ها، بیماری عفونی لگنی یا PID می باشد. این عفونت در صورت درمان نشدن به عفونت واژینال تبدیل خواهد شد. در صورتی که این عفونت درمان نشود با پخش شدن در ناحیه لگنی و لوله های فالوپی می تواند باعث زخم و ناتوانی در باروری شخص شوند.
  • عفونت ژنیکوکسی: این نوع عفونت نوعی بیماری جنسی محسوب می شود و به دلیل مقاربت ناسالم منقل خواهد شد. این نوع از بیماری عفونی هم به مردان و هم به زنان منقل خواهد شد و به طور معمول رحم را درگیر می کند. زنانی که به این عفونت دچار می شوند حتی اگر بتوانند بارور شوند ممکن است این بیماری را در حین زایمان به فرزندان خود منتقل کنند. این نوع از عفونت یکی از خطرناک ترین عفونت هایی است که موجب ناباروری خواهد شد. اگر این نوع از عفونت به رحم و لوله های فالوپ گسترش یابد می تواند به شکلی جدی باعث ناباروری شود و حتی احتمال آلودگی به ویروس ایدز را نیز بیشتر خواهد کرد.
  • عفونت کلامیدیا: ابن نوع از عفونت نیز دهانه و گردنه رحم را درگیر خواهد کرد و باعث خواهد شد که با گسترش عفونت، لگن نیز درگیر آن بشود. این بیماری نیز با ارتباط جنسی به مردان و زنان منتقل خواهد شد. زنانی که یک بار به این بیماری دچار می شوند و آن را درمان می کنند مستعد درگیری دوباره با این عفونت خواهند بود. این عفونت نیز در طولانی مدت و در صورت عدم درمان موجب ناباروری خواهد شد. اگر فردی به این عفونت دچار باشد و بارور شود احتمال زایمان زودرس در او بسیار بالا خواهد بود.

عفونت هایی که ممکن است باعث نازایی  شود

عفونت باکتریایی شایع ترین عفونت با احتمال ایجاد نازایی

یکی از شایع ترین عفونت ها در میان زنان عفونت با کتریایی است این نوع از عفونت معمولا هر زنی را در طول زندگی درگیر خواهد کرد. با اینکه این عفونت بسیار رایج است اما در صورتی که زود متوجه آن بشوید و نسبت به درمان آن اقدام کنید به سادگی برطرف خواهد شد. عفونت های رحم به طور معمول بر هم خوردن تعادل و PH رحم را نشان خواهند داد. اگر این عفونت ها در طولانی مدت درمان نشود ممکن است لوله های فالوپی و لگن را درگیر کند. با درگیر شدن این دو اندام به عفونت احتمال باروری بسیار پایین می آید و هم چنین امکان ابتلا به دیگر بیماری های ویروسی بالا می رود. از نشانه های این نوع عفونت می توان به سوزش و خارش در ناحیه واژینال، ترشحات غیر طبیعی و بوی بد اشاره کرد. در صورت بروز هر کدام از این نشانه ها باید سریعا به پزشک مراجعه و جهت رفع این نوع عفونت اقدام نمود.

نوشتن دیدگاه