برای درمان نازایی چه بخوریم

در حال حاضر و با توجه به آمارهای منتشر شده پانزده تا بیست درصد از زوج هایی که ازدواج می کنند دچار ناباروری و نازایی می باشد. نازایی یکی از بیماری هایی است که به دلیل مشکلاتی در دستگاه تناسلی مرد و زن و هم چنین تغییر در هورمون های جنسی آنان باعث خواهد شد فرد قدرت تولید مثل را نداشته باشد. برخی بر این باورند که در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی مربوط به ناباروری در حال حاضر نازایی قطعی وجود نخواهد داشت. هرچند در حال حاضر نمی توان با قطعیت صد در صد هیچ کدام از روش های درمان نازایی را انجام داد اما برخی از این روش ها با ریسک بسیار پایین احتمال موفقیت بالایی دارند. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره در مورد تغذیه در درمان نازایی به مطب دکتر لیلا مقاره عابد مراجعه نمایید.

نقش تغذیه در باروری

امروزه ثابت شده است که با یک تغذیه مناسب می توان تاثیر مثبتی بر باروری افراد و رفع نازایی داشت. اگر بتوان تغذیه مناسب را از زمان بلوغ تحت نظر داشت با احتمال قوی تری می توان از نازایی جلوگیری کرد. تحقیقات نشان می دهد تغذیه پنح سال اول زندگی نیز بر توانایی باروری افراد تاثیر گذار خواهد بود. برای جلوگیری از نازایی و حتی دیگر بیماری ها نباید از غذاهای مضر استفاده کرد.روغن های جامدی که با هیدروژن اشباع می شوند می توانند علاوه بر ایجاد بیماری های قلبی عروقی اثری منفی بر روی توانایی باروری فرد داشته باشند.

نقش تغذیه در باروری

تغذیه برای درمان نازایی

برنامه غذایی که فرد برای برطرف نمودن نازایی در پیش می گیرد باید یک برنامه بلند مدت باشد. برنامه های غذایی فرد در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که با مراجعه به پزشک مشکلات اصلی رفع شده باشند. یعنی فرد به لحاظ آناتومی هیچ مشکلی نداشته باشد. بعد از چکاپ کامل می توان یک برنامه غذایی درست و اصولی را به فرد پیشنهاد کرد. رژیم غذایی که یک فرد برای درمان ناباروری می گیرد، باید هر چهار دسته از انواع مواد غذایی را شامل شود. این چهار دسته شامل کربوهیدرات، پروتئین، لیپید و ویتامین ها می باشند. اگر برنامه غذایی غیر اصولی باشد و سلامت فرد را تهدید کند می تواند پارامتر های نازایی را در فرد تقویت کند. استفاده از پروتئین های گیاهی و حیوانی به قاعده و درست باید مورد استفاده قرار گیرد. استفاده بیشتر از پروتئین های گیاهی می تواند در رفع نازایی تاثیر بیشتری داشته باشد. استفاده از مواد قندی که در طب سنتی از آن ها به عنوان مواد گرم تعبیر می شود هم چون عسل، خرما،توت خشک، مویز، انجیر می تواند باعث فعالیت درست هورمون های جنسی شوند و بدن را برای باروری آماده نگه دارند. قندهای ساده مانند قند و شیرینی ها تاثیر معکوس بر باروری خواهند داشت. مواد چربی بعد از قندها دومین سوخت بدن محسوب می شوند هم چنین بر بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی تاثیرگذار می باشند. برای بیمارانی که از ناباروری رنج می برد چربی های گیاهی توصیه می شود. این نوع از چربی ها به دلیل غیر اشباع بودن ضرری بر سلامت نخواهد داشت. از جمله روغن های گیاهی می توان به روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد و ... اشاره کرد.
استفاده از همه ویتامین ها به اندازه درست و اصولی باید مصرف شود. بیماری های محلول در آب و چربی باید با رعایت اصول مصرف استفاده شوند.

نوشتن دیدگاه