بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال در واقع همان سونوگرافی داخلی رحم می باشد که به وسیله آن از رحم بیماران عکس برداری می شود، این سونوگرافی شامل عکس برداری از لگن می باشد و پزشک با استفاده از پروبی که در واژن بیمار وارد می کند می تواند تمامی اندام های تولید مثل زن را که شامل رحم، لوله های فالوپ، گردن رحم، مهبل و تخمدان ها می شود را بررسی کند. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص سونوگرافی واژینال در اصفهان با کلینیک دکتر لیلا مقاره عابد تماس حاصل فرمایید. 

سونوگرافی واژینال به چه دلایلی انجام می شود؟ 

این سونوگرافی بیشتر برای بررسی و اندازه گیری اندام های داخلی انجام می شود و در آن به بیماری هایی چون کیست تخمدان، سرطان رحم و ... می توان پی برد. سونوگرافی واژینال به دو شکل شکمی و ترانس واژینال می تواند انجام شود، به وسیله این سونوگرافی می توان آناتومی دقیقی از رحم و مشکلات آن بدست آورد، در هفته های اول بارداری نیز این سونوگرافی باید انجام شود اما در هفته های بعدی از سونوگرافی شکمی استفاده می شود.
سونوگرافی با استفاده از امواج فراصوت از اندام های داخلی تصویربرداری می کند، این امواج ضرری برای سلامت افراد ندارند و به وسیله آن می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص داد. تفاوت اصلی سونوگرافی واژینال و شکمی در نحوه تصویربرداری است که در مدل اول رادیولوژیست پروب را حدود 4-8 سانتی متر وارد واژن می کند از این رو با پروب دیگر دستگاه های سونوگرافی تفاوت دارد و به شکل میله ای است که انجام آن 15 تا 30 دقیقه به طول می انجامد.

سونوگرافی واژینال

کاربرد سونوگرافی واژینال چیست؟ چه زمانی سونوگرافی واژینال انجام بدهیم؟

کاربرد اصلی این سونوگرافی برای 3 ماه اول بارداری است که احتمال سقط جنین بالا می باشد و از آن برای بررسی حاملگی و خونریزی های واژینال استفاده می کنند اما به طور دقیق تر از سونوگرافی واژینال در مواردی مانند خون ریزی بی دلیل واژن، ناباروری، عفونت لگن، برای تشخیص کیست و فیبروم، درد لگن، سرطان رحم، بارداری خارج از رحم و ... استفاده می شود.
بهترین زمان برای انجام سونوگرافی واژینال به نظر پزشک متخصص و دلیل استفاده از آن بستگی دارد، در برخی مواقع پزشک درخواست انجام این سونوگرافی را در زمان قاعدگی می دهد و گاهی در زمان تخمک گذاری انجام می شود، به گفته متخصصین سونوگرافی، ترانس واژینال اگر در زمان قاعدگی انجام شود نمی تواند هیچ مشکلی برای زنان به وجود بیاورد.
سونوگرافی واژینال از راه های اصلی تشخیص سرطان های تخمدان و رحم است به خصوص در تست پاپ اسمیر انجام آن ضروری می باشد، که برای انجام آن باید هر 6 ماه یک بار به متخصص مراجعه شود.
زمانی که می خواهند تخمدان ها را برای باروری مورد بررسی قرار دهند باید این سونوگرافی را 14 روز قبل از شروع دوره بعدی قاعدگی انجام دهند زیرا در این زمان فولیکول های غالب قابل شناسایی می باشند اما در صورتی که قصد بررسی کیست تخمدان است باید در روزی که پزشک مشخص می کند اقدام به سونوگرافی کرد.

آیا میتوان در دوران قاعدگی سونوگرافی واژینال انجام داد؟

همانطور که گفته شد سونوگرافی در دوران قاعدگی قابل انجام است و در این زمان پزشک می تواند اکثر بیماری ها را تشخیص دهد اما برای برخی از بیماری ها بهترین زمان بلافاصله بعد از پریودی است زیرا دیواره رحم نازک می باشد و تشخیص پولیپ رحم ساده تر خواهد بود. زمان انجام سونوگرافی واژینال با مشاوره پزشک متخصص برای شما مشخص خواهد شد. 

مشاوره رایگان عمل لابیاپلاستی در اصفهان توسط دکتر لیلا مقاره عابد

دیدگاه‌ها  
آیا دختران مجرد هم از سونوگرافی واژنی استفاده میکنند؟ من یه مورد را برای ازدواج میخوام بعد ظاهرا با تحقیق متوجه شدم ایشون چند سال پیش در یک مطب سونوگرافی همچین تستی را انجام داده...خواهش میکنم جواب سوالم را بدین
نوشتن دیدگاه