آمادگی برای سونوگرافی شکم و لگن

برای بسیاری از زنان اتفاق می افتاد که حداقل یک بار در زندگی نیاز به انجام سونوگرافی شکم و لگن داشته باشند. برای سونوگرافی شکم قبل از هر چیز با یک متخصص زنان مشورت کنید. دکتر لیلا مقاره عابد، متخصص زنان و زایمان در اصفهان می تواند به بهترین نحو شما را در این زمینه راهنمایی کند. در ادامه این مطلب ما اطلاعاتی که برای آمادگی در زمان سونوگرافی نیاز دارید را در اختیار شما قرار داده ایم. 

سونوگرافی شکم و لگن چیست؟ 

سونوگرافی شکمی و لگن یک روش تصویر برداری از اندام های درونی شکم و لگن است که با استفاده از امواج صوتی می تواند از عملکرد و ظاهر اندام هایی مانند کلیه، کبد، طحال، لوزوالمعده، لگن و ... اطلاعات بدهد. این سونوگرافی معمولا به دلیل مشکلاتی و درد هایی که در ناحیه شکم و لگن احساس می شود تجویز می شود و در نهایت پزشک معالج با استفاده از نتایج حاصل از سونوگرافی به تجویر دارو و یا راهکار مناسب برای درمان خواهد پرداخت.
زمانی که بیمار برای انجام سونوگرافی اقدام می کند باید از قبل برخی آمادگی ها را داشته باشد.

آمادگی قبل از سونوگرافی شکم و لگن

آمادگی قبل از سونوگرافی شکم و لگن

قبل از انجام سونوگرافی به موارد زیر توجه کنید: 

  • قبل از انجام سونوگرافی شکم و لگن مثانه باید پر از آب باشد. زمانی که مثانه پر از آب است شفافیت تصویر حاصل از سونوگرفی بسیار بیشتر است. زمانی که مثانه پر از آب است می توان تصویر بهتر و واضح تری از تخمدان ها و رحم داشت و هم چنین مثانه پر سبب خواهد شد که گاز های روده در تصویر های سونوگرافی نشان داده نشوند.
  • مثانه را می توان با استفاده از انواع مایعات مانند آب، آبمیوه و چای پر کرد. دقت شود که در این مواد نباید از داروهای ادار آور استفاده کرد.
  • زن های باردار تا سه ماهی قبل از انجام سونوگرافی باید مثانه خود را با استفاده از مایعات پر کنند اما بعد از ماه چهارم نیازی به پر بودن مثانه نمی باشد.
  • اگر سونوگرافی از درون واژن انجام شود نیازی به پر بودن مثانه نیست و نیمه پر بودن کفایت خواهد کرد. در صورتیکه سونوگرافی شکم و واژن با هم انجام می شود، ابتدا سونوی شکمی را با مثانه پر انجام دهید و پس از آن با تخلیه مقداری از ادرار می توان سونوگرافی واژینال را انجام داد.
  • اگر روی شکم دارای موهای ضخیم باشد که در روند انجام سونوگرافی مشکل ایجاد کند باید آن ها را تراشید.
  • سونوگرافی باید با استفاده از ژل های مناسب انجام شود تا واکنش های پوستی ایجاد نشود.
  • اگر در ناحیه شکم یا لگن زخم های سرباز وجود داشته باشد نمی توان سونوگرافی را انجام داد زیرا ژلی که استفاده می شود باعث تحریک زخم خواهد شد.
  • قبل از انجام سونوگرافی سابقه پزشکی یا عمل های جراحی را باید با پزشک مطرح کرد.

آیا برای سونوگرافی شکم باید ناشتا بود؟

در انجام سونوگرافی شکم و لگن حداقل از 5 تا 6 ساعت قبل از انجام آن باید ناشتا بود. در این بازه زمانی می توان از آب و سایر مایعات استفاده کرد. در این بازه زمانی با نوشیدن چند لیوان آب و یا چای می توان مثانه را از آب پر نمود. نوشیدن آب و مایعات را در این زمان را به گونه ای تنظیم کنید که اگر زمان سونوگرافی اندکی به طول انجامید فشار زیادی را روی مثانه احساس نکنید. بیماران دیابتی از خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین و بیمارانی که دارای فشار خون می باشند از خوردن مایعات شور و یا چرب مانند دوغ اجتناب کنند. داروهای بیمار در زمان ناشتا با تجویز پزشک می توانند استفاده شوند.

نوشتن دیدگاه