سونوگرافی کامل شکم و لگن شامل چیست؟

در سونوگرافی می توان با استفاده از امواج صوتی تصویر اندام های درونی بدن را بر روی یک مانیتور مشاهده کرد. سونوگرافی برای بخش های متفاوتی از بدن انجام می شود. از جمله کاربرد های سونوگرافی می توان به تصویر برداری از شکم و لگن اشاره کرد. با استفاده از سونوگرافی شکم و لگن می توان بافت درون این اندام ها را مشاهده کرد. با توجه به اینکه در سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می شود می توان اظهار داشت که انجام آن فاقد خطر برای سلامتی انسان است. در ادامه ما دلایلی که ممکن است شما نیاز به سونوگرافی شکم و لگن داشته باشید را برایتان بیان کرده ایم در صورتی که این علائم را در خود مشاهده می کنید با کلینیک دکتر لیلا مقاره عابد تماس حاصل کرده و نوبت ویزیت دریافت کنید. 

سونوگرافی شکم و لگن

با استفاده از سونوگرافی شکم و لگن می توان از شکل ظاهری و هم چنین عملکرد اندام های درون شکمی اطلاع کسب کرد. در این نوع از سونوگرافی حتی می توان از حرکت و جریان خون در رگ ها آگاهی پیدا کرد. سونوگرافی شکمی را می توان یکی از پرکاربردترین انواع سونوگرافی دانست. با استفاده از سونوگرافی شکمی می توان از وضعیت اندام هایی هم چون کیسه صفرا، کبد، لوزوالمعده، کلیه، طحال و ... اطلاع کسب کرد.
معمولا سونوگرافی شکمی به دنبال درد و ناراحتی در ناحیه شکم انجام می شود و هدف از آن این است که مشکل اندام مورد نظر تشخیص داده و درمان شود.
سونوگرافی لگن زمانی انجام می شود که فرد دچار درد در ناحیه لگن باشد. در زنان علاوه بر درد امکان خونریزی نیز وجود دارد. با استفاده از سونوگرافی لگنی می توان اطلاعات درستی از وضعیت و ساختار لگن به دست آورد که در درمان مشکل به وجود آمده بسیار به پزشک کمک خواهد کرد. سونوگرافی لگنی به دو صورت انجام خواهد شد. نوع اول با نام سونو ترانس شکمی و نوع دوم با نام سونو ترانس واژینال شناخته می شود.

سونوگرافی شکم و لگن به چه منظوری انجام می شود؟

سونوگرافی شکم و لگن به منظور بررسی دقیق ساختار، شکل داخلی و عملکرد اندام هایی مانند کیسه صفرا، کبد، کلیه، مثانه، دیواره رحم، تخمدان، بافت های نزدیک لگن و ... انجام می شود. با انجام سونوگرافی شکم و لگن پزشک معالج می تواند با دید بازتری مشکل به وجود آمده را تشخیص دهد و تمهیدات مناسب تری را برای درمان در نظر گیرد.
سونوگرافی شکم و لگن در چه صورتی انجام می شود.
اگر فرد در ناحیه شکمی خود احساس درد و ناراحتی کند سونوگرافی شکم و لگن الزامی می باشد. اما دلایل شایع برای انجام سونوگرافی می تواند دلایل زیر باشد:

  • درد های شکمی
  • نفخ در شکم
  • تست هایی که در آن عملکرد کبد غیر طبیعی است
  • درد و عفونت کلیه
  • راهکاری تشخیصی برای  جراحی فیبروم
  • عفونت های مجاری ادرای
  • وجود خون در ادرار
  • سیستیت
  • تشخیص و درمان توئه های سرطانی و برخی تومورها

دردهای شکمی

آمادگی انجام برای سونوگرافی شکم و لگن

در انجام سونوگرافی شکم و لگن به طور معمول بیمار 12 ساعت قبل از انجام سونو باید ناشتا باشد. افراد دیابتی قبل از انجام سونو می توانند از مکمل های قندی استفاده کنند. بیماران باید قبل از انجام سونوگرافی آب بنوشند. میزان نوشیدن آب باید به گونه ای باشد که مثانه پر باشد. پر بودن مثانه از آب باعث می شود تصاویر ارسالی وضوح بیشتری داشته باشند.

نوشتن دیدگاه