علت ایجاد فیبروم رحم چیست ؟

آیا می دانید علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟ آیا از علائم و نشانه های این بیماری در زنان مطلع هستید؟ در رابطه با سلامت و بهداشت زنان می توان گفت یکی از موارد پر اهمیت در جامعه است. به همین خاطر است که هر ساله فواصل زمانی 24 تا 30 مهرماه را به این موضوع و به عبارتی سلامت زنان اختصاص داده شده است. مشکلات زنانه بسیاری همواره سد راه خانم ها در سنین مختلف می شوند که به نوعی مرتبط با بهداشت آنان منحصر به فرد تلقی می شوند. از جمله آن ها می توان به مشکلات ناحیه تناسلی، موضوعات مرتبط با بارداری، یائسگی، سرطان سینه، سرطان رحم و... اشاره کرد. در این میان یکی از شایع ترین آن ها بیماری فیبروم رحم است. در حالت کلی این بیماری به بزرگ شدن و رشد بیش از حد معمول بافت رحم در زنان گفته می شود. به عبارتی ساده تر فیبروم رحم همان غده یا تومور خوش خیم در ناحیه لگنی زنان است که سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت های دیواره رحم را درگیر می سازد. می توان گفت این بیماری در قریب به اکثریت خانم ها و در سنین بین 45 تا 50 سال دیده می شود. سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری از خانم ها را درگیر نماید این است که علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟ چگونه می توان علائم و نشانه های آن را شناسایی کرد؟ آیا راه‌کارهای فوق العاده ای برای درمان حتمی این بیماری وجود دارد؟

علت به وجود آمدن فیبروم رحم

اگر جست و جوی کوتاهی در سایت های مختلف پزشکی در رابطه با بیماری های زنان داشته باشید متوجه می شوید یکی از شایع ترین مطالب، مربوط به درد دل های خانم هایی است که به بیماری زنانه فیبروم رحم دچار شده اند. اگرچه ممکن است 50 درصد این فیبروم ها خوش خیم بوده و هیچ گونه عارضه ای برای خانم ها ایجاد نکند به عبارتی احتمال اینکه بدخیم شوند بسیار پایین است اما وجود آن ها می تواند برای تمامی خانم ها در هر رده سنی آزار دهنده باشد.

علت به وجود آمدن فیبروم رحم


بد نیست بدانید که فیبروم رحم می تواند در نقاط مختلف رحمی به وجود آمده و رشد کند. همچنین اندازه و سایز آن می تواند در هر یک از خانم ها متفاوت باشد. در حالت کلی فیبروم ها نمی توانند خطرناک باشد و زندگی فرد را تهدید کنند. اما اینکه موجبات درد و ناراحتی گاه و بی گاه بسیار را در خانم ها به وجود می آورند واقعیتی انکار ناپذیر درباره این عارضه است. معمولاً فیبروم ها بر اساس محلی که در رحم به وجود می آیند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به معرفی رایج ترین انواع آن ها خواهیم پرداخت:

  • فیبروم داخلی یا اینترامورال
  • فیبروم ساب سروزال تا توده برجسته به وجود آمده در خارج از رحم
  • فیبروم ساقه دار
  • فیبروم ساب موکوزال
  • زیر مخاطی یا داخل حفره رحم

نوع دیگری از فیبروم رحم وجود دارد که بسیار نادر است. این نوع از فیبروم که در زیر مخاطی رشد می کند خود را با پیدایش علائم و نشانه هایی از قبیل خونریزی شدید آشکار می سازد. برای تشخیص دقیق فیبروم رحم ما مراجعه به مطب دکتر لیلا مقاره عابد را به شما پیشنهاد می دهیم. 

علت ایجاد فیبروم رحم

از جانب پزشکان و متخصصین زنان و نازایی، در رابطه با علل ایجاد بیماری شایع زنان به نام فیبروم رحمی گفتنی های بسیاری است. همان گونه که در مطالب فوق اشاره شد فیبروم رحم به یک سری تورمورهای غیر سرطانی گفته می شود که نواحی عضلانی رحم در زنان ایجاد شده و شروع به رشد کردن می کند. اندازه و سایز این فیبروم ها می تواند در زنان مختلف به کوچکی یک عدد لوبیا یا بزرگی یک خیار متفاوت باشد.

علت ایجاد فیبروم رحم چیست ؟

علت دقیق و مشخص شده ای برای ایجاد و بروز این بیماری تعریف نشده است. اما بسیاری عوامل وجود دارند که نمی توان از تأثیرات آن ها در ایجاد فیبروم رحم چشم پوشی کرد. عواملی از قبیل:

هورمون ها: از آنجایی که هورمون هایی از قبیل استروژن و پروژسترون در نواحی خاصی به نام تخم دان ها تولید و ترشح می شوند لذا ممکن است این هورمون ها پس از اتمام هر دوره پریودی در زنان پوششی را در دیواره رحم ایجاد کنند که این خود احتمال بروز فیبروم ها را افزایش دهد

سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی در علت پیدایش فیبروم رحمی به این معنی است که چنانچه خواهر، مادر و یا مادربزرگ شما به این عارضه دچار شده باشند احتمال اینکه شما هم به آن مبتلا شوید زیاد است.

بارداری: بارداری و در پی آن زایمان موجبات بالا بردن ترشح استروژن و پروژسترون در بدن را فراهم می آورد. فیبروم رحم می تواند در خلال روند بارداری ایجاد و رشد کند.

نوشتن دیدگاه