ایا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است

اینکه آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است یا نه، موضوعی است که می تواند بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی رحم افراد را به خود درگیر کند. به طور کلی انجام هر یک اعمال جراحی، با عوارض شایع و کم و بیشی همراه هستند. عمل لاپاراسکوپی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می تواند با برخی عوارض پس از انجام همراه باشد. یکی از این عوارض خونریزی است. اما اینکه خونریزی تا چه حدی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است و تا چه حدی نه، موضوعی است که در این بخش از مطالبمان به آن خواهیم پرداخت.

خونریزی طبیعی بعد از لاپاراسکوپی

برای این که بدانید آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است و تا چه میزان از آن جای نگرانی ندارد، به موارد زیر توجه کنید:

  • لکه ‌بینی روشن و با رنگ صورتی یا بروز خونریزی واژینال بعد از عمل لاپاراسکوپی طبیعی است
  • ممکن است خونریزی بعد از عمل لاپاراسکوپی به مدت چند هفته، چیزی حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی نیز طول بکشد.
  • این امکان نیز وجود دارد که خونریزی هنگام استراحت کردن یا بعد از ادرار کردن (به ویژه در هفته اول بعد از عمل جراحی)، اتفاق بیفتد.

با توجه به موارد بالا در خصوص اینکه آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است می توان گفت که چنانچه خونریزی به شکل موارد بالا باشد، بیانگر بهبود زخم‌های داخلی است که به مرور زمان از بین می‌رود و در نتیجه طبیعی است. در برخی موارد جراحی از طریق لاپاراسکوپی که در طی آن فقط قسمت فوقانی رحم برداشته شده و گردن رحم در جای خود باقی می‌ماند خونریزی اتفاق می افتد. این خونریزی به مقدار کمی معمولاً در زمان‌هایی که قرار بوده قاعدگی داشته باشید، اتفاق می افتد که طبیعی خواهید بود.

ایا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است

خونریزی غیر طبیعی بعد از لاپاراسکوپی

در بخش قبل با مواردی از خونریزی طبیعی بعد از لاپاراسکوپی آشنا شدیم. اما در برخی موارد این خونریزی طبیعی نبوده و جواب این سوال که آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است یا خیر، منفی می شود. لذا در ادامه مواردی که خونریزی طبیعی محسوب نمی شود آورده شده است:

  • اگر خونریزی بسیار شدید باشد. تا حدی که از میزان خونریزی در زمان قاعدگی طبیعی بیشتر باشد
  • خونریزی به میزانی باشد که در طول یک ساعت، یک پد نوار بهداشتی به طول کامل خیس شود

در چنین شرایطی ضروری است تا بدون فوت وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.
نکته: در صورت بروز خونریزی شدید از پد نوار بهداشتی استفاده کنید و هرگز بدون مشورت با پزشک متخصص اقدام به استفاده از تامپون ننمایید.

ایا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است

دلایل خونریزی بعد از لاپاراسکوپی

در بخش های پیشین با این موضوع که آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است یا نه آشنا شدید. اما در کنار این موضوع باید با دلایل خونریزی بعد از عمل نیز آشنا شد. در نتیجه ی آشنایی با این دلایل، اظهار نظر و فهم طبیعی بودن یا نبودن خونریزی بعد از لاپاراسکوپی راحت تر شده و نگرانی های حاصل کمتر خواهند شد. در ادامه دلایل خونریزی بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی بیان شده اند که از قرار زیر می باشند:

  • مسدود شدن نادرست رگ ‌ها و بخیه‌ زدن نادرست محل برش ها در جراحی
  • باز شدن زخم ها در اثر عواملی مانند عفونت و آسیب به بخیه ها
  • استفاده از داروهای ضد انعقاد خون
  • آسیب رسیدن به واژن هنگام استفاده از تامپون یا مواردی مانند رابطه جنسی و شستشوی واژن
  • در بعضی موارد مانند هیسترکتومی سوپراسرویکال، سرطان، عفونت مثانه، فیبروئید یا پولیپ نیز احتمال دارد مدتی بعد از عمل لاپاراسکوپی و یا حتی سال‌ها بعد خونریزی رخ دهد.

ایا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است

 با در نظر گرفتن موارد بالا و آنچه در کل مطلب بیان شد می توان دانست که آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است یا خیر. نکته ی بسیار مهم و حائز اهمیت در خصوص تمامی عمل های جراحی این است که می توان با کسب اطلاعات آشنایی های پیشین با عمل و عوارض آن، نگرانی ها را کاهش داد و در صورت بروز هر اتفاقی به درستی برای برطرف کردن آن اقدام کرد. لاپاراسکوپی نیز به همین ترتیب بوده و با مطالعه مطالب بالا می توان فهمید آیا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی است یا خیر.

نوشتن دیدگاه