علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی مشکلی است که شاید برای برخی از افراد بعد از انجام این عمل ایجاد شده باشد. این عمل جراحی نیز مانند سایر عمل ها با عوارض احتمالی رو به رو است که ممکن است برای بیماران ایجاد شود. درد شکم بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی یکی از آن عوارض احتمالی است که خوب است با علت و روش های بهبود آن آشنا شوید. لذا این بخش از مطالبمان را به بررسی علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی اختصاص داده ایم.

عمل لاپاراسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل لاپاراسکوپی نوعی جراحی با کمترین میزان تهاجم بوده و بدون باز کردن شکم انجام می گیرد. در این نوع جراحی به واسطه ی لاپاراسکوپی از نوعی لوله ی باریک، بلند و مجهز به یک منبع نوری به نام لاپاراسکوپ استفاده می‌شود. لاپاراسکوپ از طریق برشی بسیار کوچک که در شکم و در ناحیه ی ناف ایجاد شده وارد بدن می گردد. در نهایت بدین وسیله می توان اعضای شکم یا لگن را مشاهده کرد.
با توجه به توضیحاتی که پیرامون روند این عمل جراحی گفته شد، ایجاد درد شکم بعد از آن تا زمانی که از حد تعادل خارج نشده و طولانی مدت نشود طبیعی بوده و می توان با مراقبت هایی و شناخت علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی به بهبود آن کمک نمود.

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، بروز علائمی مانند گلو درد در اثر استفاده از لوله راه هوایی در ناحیه نای و طی بیهوشی ، درد در ناحیه ی شانه ‌ها و قفسه سینه در اثر استفاده از دی اکسید کربن برای باز کردن شکم و .... تعدادی دیگر از عوارض احتمالی پس از عمل لاپاراسکوپی هستند. اما به صورت اختصاصی در این بخش به بررسی علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی می پردازیم. ممکن است برای بسیاری از افراد درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی ایجاد شده باشد. این درد شکم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. البته برای کاهش و بهبود آن راه هایی وجود دارد که در بخش های بعدی به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

نگاهی به علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • ممکن است درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی به دلیل برش هایی باشد که در ناحیه جراحی ایجاد شده است. این موضوع ممکن است همراه با کبودی هایی نیز به چشم بخورد. برای بهبود این شرایط می توان با تغییر وضعیت به تخفیف درد و ناراحتی کمک کرد. همچنین برای بهبود این درد با تشخیص پزشک داروهای مسکن نیز برای بیمار تجویز می‌ شود.
  • گاهی درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی به علت تغییر در رژیم غذایی بوده و بعضا با حالت تهوع نیز همراه می شود. لذا توصیه می شود شب بعد از جراحی غذا‌های سبک مصرف شود. بعد از جراحی میتوان به رژیم غذایی معمول بازگشت. همچنین توصیه می شود به مدت 48 ساعت از نوشیدن نوشابه‌های گازدار اجتناب شود.
  • درد شکم و نفخ بعد از عمل لاپاراسکوپی. پیش تر اشاره شد که در این عمل برای باز کردن شکم از دی اکسید کربن استفاده می شود. این مورد باعث ایجاد یبوست، گاز، نفخ و ناراحتی می شود. برای بهبود این مشکل می توان ماساژ شکم، نوشیدنی های ملین و دارو های تسکین دهنده استفاده کرد.

علت درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی

در چه صورتی بعد از عمل لاپاراسکوپی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که گفته شد درد شکم بعد از عمل لاپاراسکوپی نیز مانند سایر عوارض احتمالی طبیعی بوده و ممکن است برای برخی افراد ایجاد شود. همچنین با استفاده از راهکار های ارائه شده می توان به بهبود و کاهش آن کمک کرد و این موارد بعد از دو تا سه هفته بر طرف خواهند شد. اما چنانچه این درد شدید شده و با مصرف مسکن ها نیز تسکین نیافت و یا اینکه بیش از زمان استاندارد به طول انجامید، ضروری است که به پزشک مراجعه شود. همچنین بروز علائم زیر نیز مراجعه به پزشک را ضروری می کنند:

  • احساس درد در ناحیه شکم که بدتر شده و با مسکن نیز تسکین نیافته
  • وجود قرمزی، درد و تورم اطراف ناحیه برش جراحی
  • تب و افزایش حرارت بدن
  • بی اشتهایی
  • ترشحات زیاد و طولانی مدت از واژن
  • خونریزی و خروج مایع در قسمت برش جراحی
نوشتن دیدگاه