نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان

شرایط نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان مسئله مهمی است که شاید برای بسیاری از زنانی که این عمل را انجام می دهند، سوال باشد. به طور کلی بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی ممکن است سوالاتی پیرامون مسائل مختلف مانند پریود، رابطه جنسی، بارداری و... برای افراد ایجاد شود، که یکی از آن ها نزديكي بعد از لاپاراسكوپي رحم و کیست تخمدان است. در ادامه مطلب به بررسی این موضوع پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

تاثیر لاپاراسکوپی بر قاعدگی و رابطه جنسی

یکی از مسائل شایع بعد از عمل لاپاراسکوپی به تاخیر افتادن پریود است، که به دنبال خود می تواند سوالاتی را پیرامون نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان ایجاد کند. در این بخش از مطالب ابتدا مواردی را راجع به چرخه قاعدگی بیان می کنیم تا بعد از آن به سراغ نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان برویم.

  • ممکن است کمی بعد از عمل لاپاراسکوپی خونریزی زیادی را تجربه کنید که حتی خونریزی آن شبیه به زمانی که پریود هستید، باشد. این نوع خونریزی در موارد نادر می تواند حتی تا ۳ هفته هم به طول بیانجامد. اما به تدریج به روال طبیعی خود باز‌خواهد‌گشت.
  • معمولاً لاپاراسکوپی در هفتمین تا دهمین روز قبل از تخمک‌گذاری انجام می‌گیرد. اگر عوارض خاصی ایجاد نشود، امکان اینکه تخمک گذاری بعد از انجام لاپاراسکوپی طبق روال عادی خود صورت بگیرد، بسیار بالا است. از طرفی احتمال دارد که برای چندین روز پریود شما عقب بیفتد، اما امکان ندارد که اصلاً پریود نشوید.
  • تغییرات هورمونی و استرس و نگرانی های پس از عمل نیز می تواند باعث به هم خوردن چرخه قاعدگی در خانم ها شود.

 

نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان

نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان

با توجه به مطالبی که پیش تر بیان شد و فرایند عمل لاپاراسکوپی، توصیه می شود که برای نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان، ترجیحا سه تا پنج روز اقدام نکنید. همچنین در صورت بروز علائم زیر هنگام نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان، به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد هنگام نزدیکی.
  • خونریزی بعد از داشتن رابطه جنسی.
  • ترشحات زیاد و طولانی مدت از واژن.
  • خونریزی و خروج مایع در قسمت برش جراحی.

بارداری بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان

شاید بسیاری از خانم ها قصد بارداری بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی را داشته باشند. لذا لازم است تا اطلاعاتی در خصوص نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان برای بارداری طبیعی را در اختیارتان قرار دهیم. برای نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان و بارداری باید به مواردی که در ادامه بیان شده اند، توجه کرد:

  • بررسی منظم سیکل قاعدگی

برای باردار شدن نیاز است تا به بررسی دقیق روند تخمک گذاری یپردازید. برای این کار باید زمان دقیق پریود را به طور دقیق و مرتب بررسی کرده و تاریخ آن یادداشت شود. همچنین برای ارزیابی میزان هورمون ها و مراحل رشد تخمک گذاری، می توان از کیت های ارزیابی تخمک که زمان دقیق آن را نیز مشخص می کنند استفاده کرد. از این کیت ها همچنین می توان برای ارزیابی مخاط رحمی، اندازه گیری دمای بدن ( افزایش دمای بدن در هنگام تخمک گذاری ) نیز استفاده نمود.

نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان

  • نداشتن رابطه جنسی

توصیه می شود نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان تا حداکثر ۵ روز انجام نشود. همچنین ضروری است در صورت بروز درد و خونریزی هنگام رابطه جنسی به پزشک مراجعه شود.

  • تغذیه ی مناسب

داشتن تغذیه ای سالم، شانس بارداری را افزایش خواهد داد. لذا توصیه می شود مصرف انواع ویتامین ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین به حاطر داشته باشید که شب بعد از جراحی غذا‌های سبک مصرف کنید. بعد از جراحی می توان به رژیم غذایی معمول بازگشت، همچنین توصیه می شود به مدت 48 ساعت از نوشیدن نوشابه‌های گازدار اجتناب شود.

چرا نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان توصیه نمی شود؟

با توجه به فرایند عمل لاپاراسکوپی و نحوه انجام آن که طی مطالب پیشین با آن ها آشنا شدید، ممکن است داشتن رابطه جنسی بعد از عمل با عوارض شدیدی مانند درد و خونریزی همراه باشد. لذا توصیه پزشکان متخصص بر این است که حداکثر تا 5 روز بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی از داشتن رابطه جنسی پرهیز شود. همچنین بعد از سپری شدن این مدت نیز ممکن است رابطه جنسی با درد یا خونریزی همراه باشد. در صورت بروز چنین شرایطی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نزديكي بعد از لاپاراسكوپي کیست تخمدان


خواندن این مقالات را نیز به شما توصیه می کنیم.

بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان در اصفهان

مراقبتهای بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

چند روز بعد از لاپاراسکوپی پریود میشویم

نوشتن دیدگاه