مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

هنگام بارداری، زن باردار باید اطلاعات مناسب را مورد بدن خود و تغییراتی که در آن صورت میگیرد داشته باشد. یکی از این دسته اطلاعات مربوط به رشد جنین است. 

جدول زمانی رشد جنین به چه صورت است؟

جنین در طول دوران بارداری تغییرات زیادی خواهد کرد. این تغییرات در سه دوره سه ماهه تقسیم بندی شده اند. شما میتوانید برای اینکه در هر دوره اطلاعات بیشتری کسب کنید با پزشک متخصص خود مشورت کرده و سوالاتتان را از وی بپرسید. در این دوران بدن شما و فرزندتان دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد برای دریافت راهنمایی های بیشتر میتوانید با مطب خانم دکتر لیلا مقاره عابد تماس حاصل فرمایید و از ایشان راهنمایی های لازم را دریافت کنید. در این مطلب ما مراحل رشد جنین را در 40 هفته بارداری برای شما ارائه داده ایم.

جدول زمانی رشد جنین

مراحل رشد جنین

مراحل رشد جنین در چهل هفته بارداری را می توان به شرح زیر بیان نمود:

  •  رشد جنین در هفته اول تا سوم:

تغییرات هورمونی در این دوره مانع از ریزش دیواره رحم خواهند شد. دیواره رحم برای جایگزینی تخمک و اسپرم لقاح شده آمادگی پیدا خواهد کرد. بدن فرد باردار در این سه هفته آمادگی لازم برای جایگزینی توده یا بلاستوتیت را خواهد داشت. بلاستوسیت با تقسیم های پی در پی رشد خواهد کرد و بزرگتر خواهد شد.

  • رشد جنین در هفته چهارم بارداری:

آغاز هفته چهارم را می توان آغاز دوره جنینی در رحم دانست. در این شرایط تست های حاملگی به طور یقین جوابگوی قطعی حاملگی خواهند بود. بدن و اعضای جنین از این زمان به بعد برای رشد و تکامل آماده خواهند بود.

  • رشد جنین درهفته پنجم بارداری:

جنین در این حالت از تقسیم های پی در پی با سرعت رشد خواهد کرد و در این حالت به اندازه یک کنجد خواهد بود.

  • رشد جنین درهفته ششم بارداری:

از هفته ششم بارداری به بعد بدن جنین به طور واقعی شروع به تشکیل شدن خواهد کرد.

  • رشد جنین در هفته هفتم بارداری:

استخوان دنبالچه یا دم جنین در این هفته شکل گرفته است. این اندام در هفته بعد از بین خواهد رفت. این اندام وستجیال محسوب خواهد شد.

  • رشد جنین در هفته هشتم بارداری:

جنین در پایان ماه دوم می تواند به اندازه یک لوبیا باشد. این اندازه جیزی حدود 1.5 سانتی متر می باشند.

  • رشد جنین در هفته نهم بارداری:

در این حالت نسبت به هفته قبل جنین 1 سانتی متر افزایش طول خواهد داشت.

  • رشد جنین در هفته دهم ، یازدهم، دوازدهم بارداری:

جنین به سرعت بزرگ خواهد شد. در پایان هفته دوازدهم جنین طولی به اندازه یک گردوی کوچک دارد و وزن ان حدود 15 گرم خواهد بود.

  • رشد جنین در هفته سیزده، چهارده، پانزده، شانزده:

در این هفته ها تغییرات بدنی بیشتر از سر جنین است. در هفته پانزدهم جنین 10 سانتی متر طول و 80 گرم وزن خواهد داشت.

  • رشد جنین در هفته هفده، هجده، نوزده، بیست:

جنین در هفته های هفده و هجده قادر به خم کردن دست ها و پاهایش خواهد بود. در این صورت جنین به اندازه یک خیار متوسط خواهد بود. وزن جنین در پایان هفته بیستم تا 320 گرم خواهد بود.

  • رشد جنین در هفته بیستم تا هفته بیست و پنجم:

پلک و ابروی جنین تشکیل خواهد شد. پوست جنین در این دوره قرمز و چروکیده است. رگهای خونی در ریه او در حال تشکیل شدن می باشند تا جنین با آن ها تنفس کند.

  • رشد جنین در هفته بیست و ششم تا سی ام:

در این دوره جنین می تواند چشمان خود را باز و بسته نگه دارد. عصب های گوش جنین در حال تشکیل شدن می باشند.مژه های او تشکیل می شوند. وزن جنین بیشتر از یک کیلوگرم می باشد و مایع آمنیون در اطراف جنین تا 700 گرم خواهد رسید.

  • رشد جنین در هفته سی یکم تا سی و پنجم:

افزایش وزن جنین از هفته سی و یکم شروع خواهد شد و طول بدن نیز با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. لایه های چربی که برای تنظیم دمای بدن جنین می باشند تکامل یافته اند.

  • رشد جنین در هفته سی و پنجم تا سی و نهم:

در هفته سی و هفتم جنین تکامل یافته است و می تواند بدون هیچ دستگاهی خارج از رحم زندگی کند. در هفته سی و نهم کودک حدود 60 سانتی متر طول و بیشتر از سه کیلو وزن دارد.

  • رشد جنین در هفته چهلم بارداری:

در حالت طبیعی بهترین زمان برای تولد نوزاد می باشد. این مطلب مفید مراحل رشد جنین هفته به هفته را شرح داده است. اگر میخواهید بدانید جنین در چند هفتگی از رحم وارد شکم میشود مطالب مفید دیگر از سایت دکتر لیلا مقاره عابد را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

دیدگاه‌ها  
+1
سلام ممنون از سایت خوبتون عجب نسل جالبی شده ما قدیما هر کاری که داشتیم باید کلی دنبال طرف میگشتیم تا پیداش کنیم مثلا برا لوله بازکنی برچسب های در و دیوار رو زیر و رومیکردیم اما الان طرف برای بازکردن چاه خونش هم اینترنتی درخواست میده مخصوصا توی این کرونا که بیرون رفتن از خونه مکافاتیه..
نوشتن دیدگاه