شاید صحبتی که روز های اخیر بیشتر از هر چیزی به گوشتان خورده باشد صحبت از ویروس کرونا است. در بین قشر ها و گروه های مختلف جامعه، مادران باردار باید حساسیت بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند و علت اصلی این امر هم تاثیر کرونا بر زنان باردار و نوزادان می باشد که می تواند اتفاقات غیر منتظره ای را برای مادران رقم بزند. برای مادران بارداری که به کرونا مبتلا می شوند احتمال زایمان زودرس به خصوص در سه ماهه اول قابل پیش بینی می باشد. با توجه به مشکلات ریوی و تنفسی که در بیماران مبتلا به کرونا ایجاد می شود خطر پارگی کیسه آب در نتیجه زایمان زودرس نوزاد را به دنبال خواهد داشت. ویروس کرونا ویروسی نوپا است که مطالعات پیرامون آن هنوز بصورت کامل انجام نشده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که این ویروس می تواند نقص ها و جهش هایی را روی جنین به وجود آورد که در نهایت به پارگی کیسه آب منجر خواهد شد.

تاثیر کرونا بر زنان باردار

برای جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کرونا رعایت نکات بهداشتی ضروری می باشد. شستن مکرر دست ها با آب و صابون از ضروری ترین اقداماتی است که زنان باردار موظف به رعایت آن هستند. با توجه به این که در فصل سرد سال حضور داریم و آنفولانزا و سرماخوردگی شیوع بیشتری دارد، رعایت این نکته بیش از پیش توصیه می شود زیرا نمی توان به درستی تشخیص داد که فرد مقابل شما دارای کدام نوع ویروس می باشد و در حال حاضر ناقل بیماری است یا خیر. با توجه به این که به سال جدید نزدیک می شویم و دست و روبوسی ها شروع می شوند حتما از ژل بهداشتی، پد الکی و ماسک استفاده کنید. ویروس کرونا به صورت عمده از طریق تنفس، سرفه شخص آلوده به ویروس و یا لمس اجسام به سایرین منتقل می شود. تماس با بیمار در فاصله کمتر از یک متر احتمال ابتلا به این ویروس را چند برابر می کند. ماسک ها حتی تنها در 60 تا 70 درصد از مواقع از ابتلا به این بیماری محافظت می کنند. بنا بر این از نزدیکی به شخصی که هر گونه علائم سرماخوردگی دارد به شدت جلوگیری کنید.

تاثیر کرونا بر زنان باردار و نوزادان

مواد غذایی مناسب در جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کرونا

از جمله مواد غذایی که می تواند از بدن شما در برابر این ویروس محافظت کند می توان به مواد غذایی سرشار از ویتامین آ همچون توت فرنگی، آب کرفس و هویج اشاره کرد. مصرف خود سرانه انواع آنتی بیوتیک برای پیشگیری از این بیماری به هیچ وجه توصیه نمی شود. هنوز به صورت قطعی برای این بیماری دارویی یافت نشده است اما در صورتی که هر گونه علائم سرماخوردگی را مشاهده کردید هر چه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید و مطابق با تجویز پزشک دارو مصرف کنید. متاسفانه با شیوع این بیماری خودسرانه مصرف هر گونه دارو در فضای مجازی رواج پیدا کرده است این در حالی است که مصرف این دارو ها نه تنها به مقاوم شدن بدن شما در برابر این بیماری کمک نخواهند کرد بلکه ممکن است موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما شوند. نمی توان گفت که عاقبت مرگ در انتظار تمام کسانی است که به این ویروس مبتلا خواهند شد. توصیه اکید پزشکان زنان و زایمان همچون دکتر لیلا مقاره عابد به محافظت مادران باردار از خود است چرا که در صورت ابتلا همزمان جان دو نفر به خطر خواهد افتاد. به همین دلیل برگزاری جلسات مربوط به نکات بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری به شدت توصیه می شود.

مواد غذایی مناسب در جلوگیری از ابتلای زنان باردار به کرونا

کرونا در زنان باردار

از تاثیرات کرونا در زنان باردار همانطور که ذکر شد زایمان زودرس، نوزاد نارس و کم وزن خواهد بود. در صورت ابتلا شدن مادر به این ویروس می بایست کودک دور از مادر نگهداری شود تا بیماری به نوزاد منتقل نشود. مطالعاتی که صورت گرفته است عدم ابتلای نوزادانی است که به صورت سزارین متولد شده اند. در مورد فرزندانی که به صورت طبیعی متولد می شوند به علت تماس فرزند با واژن نمی توان بطور قطع از عدم ابتلا فرزندان سخن گفت. سیستم ایمنی زنان باردار با توجه به تغییراتی که در بدن آن ها اتفاق می افتد دچار ضعف می شوند بنابراین احتمال ابتلا آن ها به بیماری بیشتر خواهد شد. قابل ذکر است که حدود یک چهارم از مادران باردار مبتلا به این ویروس نیاز به بستری خواهند داشت.

نوشتن دیدگاه